Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueellinen hammaslääkäripäivystys 2005–2011
Ketola, Maija (2018-03-14)
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueellinen hammaslääkäripäivystys 2005–2011
Ketola, Maija
(14.03.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Terveydenhuoltolaki edellyttää, että kunnan on järjestettävä asukkailleen heidän tarvitsemansa terveydenhuoltopalvelut mukaan lukien kiireellinen hoito. Uusi asetus kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen erikoisalakohtaisista edellytyksistä tulee voimaan 1.1.2015. Siinä määritellään myös suun terveydenhuollon päivystysvelvollisuudet. Suun terveydenhuollossa päivystyshoitoa edellyttäviä tilanteita ovat mm. erilaiset traumat ja tilat, joihin liittyy yleisoireita kuten kuumetta, turvotusta ja nielemisvaikeuksia sekä vaikeat kiputilat. Yhteys hammaslääkäriin tulee saada virka-aikana, ja virka-ajan ulkopuolelle on järjestettävä päivystys.
Päivystyksen järjestämiseksi on kehitetty erilaisia malleja; useimmiten se tuotetaan keskitetysti useampien kuntien yhteistyönä. Vuonna 2011 Valvira teki selvityksen päivystyksen toteutumisesta eri puolilla Suomea. Pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta muualla maassa päivystys rajoittuu virka-aikaan, ja perjantaisin päivystys päättyy useasti jo aikaisemmin. Virka-ajan ulkopuolella potilaat ohjataan usein lääkäripäivystykseen, jossa ei ole suun terveydenhuollon asiantuntemusta. Viikonloppupäivystys toimii useilla paikkakunnilla vain muutaman tunnin ajan eikä ympärivuorokautista päivystystä ole järjestetty kaikissa sairaanhoitopiireissä ollenkaan. Edellä kuvatut järjestelyt eivät täytä lainsäädännön asettamia velvoitteita.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on vuodesta 2005 alkaen toiminut alueellinen hammaslääkäripäivystys viikonloppuisin ja arkijuhlapyhinä. Järjestelyssä on mukana 25 sairaanhoitopiirin 29 kunnasta. Päivystys on hallinnollisesti TYKSin suu- ja leukasairauksien klinikan toimintaa, mutta työntekijät tulevat terveyskeskuksista ennalta sovitun päivystyslistan mukaisesti. Tässä syventävien opintojen tutkielmassa kartoitettiin päivystyksen toteutumista vuosien 2005–2011 aikana kokoamalla aineisto TYKSin potilasrekistereistä sekä selvittämällä potilaiden ja päivystyshenkilökunnan kokemuksia ja mielipiteitä päivystyksen toimivuudesta. Lisäksi pohditaan päivystysjärjestelyjen kehittämistarpeita suhteessa lainsäädäntöön.
Päivystyskäyntejä toimintavuosien aikana oli keskimäärin kaksi sairaanhoitopiirin 1000 asukasta kohden. Kunnan etäisyys päivystyspisteestä vaikutti jonkin verran päivystykseen hakeutumiseen. Kustannukset kunnille vuosina olivat vuosina 2009–2011 0,47 € / asukas / vuosi. Potilaat antoivat yleisarvosanan 9,25 (asteikolla 4–10) päivystyksen toimivuudesta. Työntekijöiden arvio päivystyksen toimivuudesta oli 4,2 / 5, tyytyväisyydestä työstä maksettavaan palkkaan 3,8 / 5 ja halukkuudesta jatkaa päivystyksessä työskentelyä 4,2 / 5. Alueellisen hammaslääkäripäivystyksen antamia kokemuksia voidaan hyödyntää päivystystoiminnan kehittämisessä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä.
Päivystyksen järjestämiseksi on kehitetty erilaisia malleja; useimmiten se tuotetaan keskitetysti useampien kuntien yhteistyönä. Vuonna 2011 Valvira teki selvityksen päivystyksen toteutumisesta eri puolilla Suomea. Pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta muualla maassa päivystys rajoittuu virka-aikaan, ja perjantaisin päivystys päättyy useasti jo aikaisemmin. Virka-ajan ulkopuolella potilaat ohjataan usein lääkäripäivystykseen, jossa ei ole suun terveydenhuollon asiantuntemusta. Viikonloppupäivystys toimii useilla paikkakunnilla vain muutaman tunnin ajan eikä ympärivuorokautista päivystystä ole järjestetty kaikissa sairaanhoitopiireissä ollenkaan. Edellä kuvatut järjestelyt eivät täytä lainsäädännön asettamia velvoitteita.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on vuodesta 2005 alkaen toiminut alueellinen hammaslääkäripäivystys viikonloppuisin ja arkijuhlapyhinä. Järjestelyssä on mukana 25 sairaanhoitopiirin 29 kunnasta. Päivystys on hallinnollisesti TYKSin suu- ja leukasairauksien klinikan toimintaa, mutta työntekijät tulevat terveyskeskuksista ennalta sovitun päivystyslistan mukaisesti. Tässä syventävien opintojen tutkielmassa kartoitettiin päivystyksen toteutumista vuosien 2005–2011 aikana kokoamalla aineisto TYKSin potilasrekistereistä sekä selvittämällä potilaiden ja päivystyshenkilökunnan kokemuksia ja mielipiteitä päivystyksen toimivuudesta. Lisäksi pohditaan päivystysjärjestelyjen kehittämistarpeita suhteessa lainsäädäntöön.
Päivystyskäyntejä toimintavuosien aikana oli keskimäärin kaksi sairaanhoitopiirin 1000 asukasta kohden. Kunnan etäisyys päivystyspisteestä vaikutti jonkin verran päivystykseen hakeutumiseen. Kustannukset kunnille vuosina olivat vuosina 2009–2011 0,47 € / asukas / vuosi. Potilaat antoivat yleisarvosanan 9,25 (asteikolla 4–10) päivystyksen toimivuudesta. Työntekijöiden arvio päivystyksen toimivuudesta oli 4,2 / 5, tyytyväisyydestä työstä maksettavaan palkkaan 3,8 / 5 ja halukkuudesta jatkaa päivystyksessä työskentelyä 4,2 / 5. Alueellisen hammaslääkäripäivystyksen antamia kokemuksia voidaan hyödyntää päivystystoiminnan kehittämisessä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä.