Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mikä insinööriä houkuttaa? : Työnantajan houkuttelevuustekijät työnantajabrändiä tukevassa rekrytointiviestinnässä

Altti, Tanja (2018-05-21)

Mikä insinööriä houkuttaa? : Työnantajan houkuttelevuustekijät työnantajabrändiä tukevassa rekrytointiviestinnässä

Altti, Tanja
(21.05.2018)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Työmarkkinoilla on tärkeää olla haluttu työnantaja, joka houkuttelee työnhakijoita ja jonka henkilöstö on sitoutunutta. Talouskasvun aikana on esimerkiksi tekniikan alalla havahduttu tilanteeseen, jossa pätevästä henkilöstöstä on pulaa ja yritykset kilpailevat parhaista työntekijöistä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä työnantajan houkuttelevuustekijöitä kannattaa huomioida työnantajabrändiä tukevassa rekrytointiviestinnässä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltavina asioina ovat työnantajabrändi ja sen rakentaminen, rekrytointiviestintä sekä työnantajassa tärkeänä pidettävät houkuttelevuustekijät. Tutkimuksella selvitetään myös talotekniikka-alalla toimivan kohdeyrityksen työnantajamielikuvaa.

Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin sähköisesti strukturoidulla kyselylomakkeella teknisen korkeakoulutuksen saaneilta. Kyselylomakkeella vastaajat arvioivat työnantajaan ja työelämään liittyviä väittämiä Likertin asteikolla 1–5 sen mukaan, kuinka tärkeinä he väittämiä pitivät. Kohdeyrityksestä esitettiin vastaavat väittämät ja niihin vastasivat vastaajat, jotka tiesivät kohdeyrityksen ennalta. Kyselylomake oli avoinna internetissä avoimella linkillä, jota jaettiin kohderyhmän keskuudessa muun muassa sosiaalisessa mediassa.

Tutkimuksen tulosten perusteella työpaikan työyhteisöön, hyvään työilmapiiriin ja johtamiseen liittyvät asiat koettiin kaikkein tärkeimmiksi tekijöiksi houkuttelevaa työnantajaa mietittäessä. Vähiten tärkeinä pidettiin palkitsemiseen sekä yrityksen menestykseen ja maineeseen liittyviä seikkoja, mutta niilläkin koettiin olevan merkitystä. Kaiken kaikkiaan tärkeänä tai melko tärkeänä pidettiin suurta osaa tutkituista asioista eli esimerkiksi oman osaamisen kehittämistä sekä työn ja vapaa-ajan yhdistämisen mahdollisuuksia arvostettiin. Haasteellista onkin valita, mitä kaikista tärkeinä pidetyistä tekijöistä yritysten tulisi korostaa rekrytointiviestinnässä. Muun muassa hyvä työilmapiiri ja johtaminen ovat asioita, joista yrityksen on vaikea kertoa uskottavasti työpaikkailmoituksessa. Työpaikkailmoituksessa ja muussa rekrytointiviestinnässä kannattaa työpaikasta ja avoinna olevasta työtehtävästä kertoa mahdollisimman tarkasti, avoimesti ja aitojen esimerkkien avulla, mutta kuitenkin niin, ettei sidota tulevaa työntekijää liiaksi tarkkoihin raameihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste