4H-yrittäjien käsityksiä oppimisestaan informaalissa yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristössä
Näse, Hilkka (2018-05-23)
4H-yrittäjien käsityksiä oppimisestaan informaalissa yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristössä
Näse, Hilkka
(23.05.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Yrittäjyys on yksi Euroopan unionin määrittelemistä elinikäisen oppimisen avaintaidoista. Kiinnostavaa elinikäisen oppimisen näkökulmasta ovat nuorten vapaa-aikana kertyneet yrittäjyyden oppimiskokemukset. Tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen, mitä oppimista nuoret ovat itse tunnistaneet toimiessaan 4H-yrittäjinä. Tutkimusjoukko koostuu kahdestakymmenestä 14–28-vuotiaasta. Tutkimusaineistona ovat oppimispäiväkirjat.
Tutkimusjoukosta kuudellatoista henkilöllä on yrittäjyyskokemusta alle vuoden ajalta, yhdellä yli vuoden, kolmella yli kolme vuotta. Aineisto analysoitiin fenomenografian avulla.
Tutkimustulosten perusteella 4H-yrittäjänä toimiminen opettaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden taitoja sekä reflektointia, joka on edellytys työssä oppimiselle. 4H-yrittäjien oppimiskokemukset muodostavat kolme pääkategoriaa: 1. Yrittäjän oma kasvu, 2. Suhde muihin ihmisiin ja 3. Yritystoiminta. Nuoret yrittäjät kokevat oppineensa monenlaisia elämässä tarvittavia taitoja, kuten itsestä huolehtimista, ongelmanratkaisua, sosiaalisia taitoja, viestintää ja taloudellisia taitoja.
4H-yrittäjän oppimisessa toteutuu Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen kehä. Uudet opit ovat rakentuneet aiemman kokemuksen varaan. Keskeistä oppimisessa on reflektointi, jota on tapahtunut sekä muiden ihmisen kanssa että itsereflektointina.
Tutkimusjoukosta kuudellatoista henkilöllä on yrittäjyyskokemusta alle vuoden ajalta, yhdellä yli vuoden, kolmella yli kolme vuotta. Aineisto analysoitiin fenomenografian avulla.
Tutkimustulosten perusteella 4H-yrittäjänä toimiminen opettaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden taitoja sekä reflektointia, joka on edellytys työssä oppimiselle. 4H-yrittäjien oppimiskokemukset muodostavat kolme pääkategoriaa: 1. Yrittäjän oma kasvu, 2. Suhde muihin ihmisiin ja 3. Yritystoiminta. Nuoret yrittäjät kokevat oppineensa monenlaisia elämässä tarvittavia taitoja, kuten itsestä huolehtimista, ongelmanratkaisua, sosiaalisia taitoja, viestintää ja taloudellisia taitoja.
4H-yrittäjän oppimisessa toteutuu Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen kehä. Uudet opit ovat rakentuneet aiemman kokemuksen varaan. Keskeistä oppimisessa on reflektointi, jota on tapahtunut sekä muiden ihmisen kanssa että itsereflektointina.