Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4H-yrittäjien käsityksiä oppimisestaan informaalissa yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristössä

Näse, Hilkka (2018-05-23)

4H-yrittäjien käsityksiä oppimisestaan informaalissa yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristössä

Näse, Hilkka
(23.05.2018)
Katso/Avaa
Näse Hilkka.pdf (946.7Kb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052324453
Tiivistelmä
Yrittäjyys on yksi Euroopan unionin määrittelemistä elinikäisen oppimisen avaintaidoista. Kiinnostavaa elinikäisen oppimisen näkökulmasta ovat nuorten vapaa-aikana kertyneet yrittäjyyden oppimiskokemukset. Tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen, mitä oppimista nuoret ovat itse tunnistaneet toimiessaan 4H-yrittäjinä. Tutkimusjoukko koostuu kahdestakymmenestä 14–28-vuotiaasta. Tutkimusaineistona ovat oppimispäiväkirjat.

Tutkimusjoukosta kuudellatoista henkilöllä on yrittäjyyskokemusta alle vuoden ajalta, yhdellä yli vuoden, kolmella yli kolme vuotta. Aineisto analysoitiin fenomenografian avulla.

Tutkimustulosten perusteella 4H-yrittäjänä toimiminen opettaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden taitoja sekä reflektointia, joka on edellytys työssä oppimiselle. 4H-yrittäjien oppimiskokemukset muodostavat kolme pääkategoriaa: 1. Yrittäjän oma kasvu, 2. Suhde muihin ihmisiin ja 3. Yritystoiminta. Nuoret yrittäjät kokevat oppineensa monenlaisia elämässä tarvittavia taitoja, kuten itsestä huolehtimista, ongelmanratkaisua, sosiaalisia taitoja, viestintää ja taloudellisia taitoja.

4H-yrittäjän oppimisessa toteutuu Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen kehä. Uudet opit ovat rakentuneet aiemman kokemuksen varaan. Keskeistä oppimisessa on reflektointi, jota on tapahtunut sekä muiden ihmisen kanssa että itsereflektointina.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste