Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen henkilökunnan vuorovaikutustyylit

Jalava, Sari (2018-06-05)

Varhaiskasvatuksen henkilökunnan vuorovaikutustyylit

Jalava, Sari
(05.06.2018)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tässä pro gradu tutkielmassa tarkastellaan päiväkodin henkilökunnan vuorovaikutustyylejä. Taustalla tutkielmassa on Leary (1952) teoria erilaisista vuorovaikutuksen tyyleistä.

Toteutin tutkielman kyselynä, joka lähetettiin yhden yksityisen päivähoitoa tuottavan yrityksen kaikkiin päiväkoteihin. Päiväkotien 360:sta työntekijästä kyselyyn vastasi 42. Kyselyssä oli suljettuja kysymisitä, jotka oli johdettu Learyn teorian pohjalta tätä tutkielmaa varten.

Päiväkotien henkilökunnan vastausten mukaan päivähoidossa työskentelevät ovat ystävällisiä ja joustavia sekä ohjaavia. Uhmaista, aggressiivista, epävarmaa ja alistuvaa tyyliä löytyy päivähoidon kentältä harvoin. Hallitsevia tyylejä on joukossa muutamia.

Päiväkodissa työskentelevät omaavat vastausten mukaan hyvät vuorovaikutustaidot. Tutkittavien mielestä työtehtävät erottuivat vuorovaikutustaidoissa. Lähihoitajat tunnistavat toisten viestit paremmin, keskittyvät kuuntelemaan, tarkastelevat muiden toimintaa enemmän, miettivät henkilöiden välisiä valtasuhteita enemmän, havaitsevat huolen helpommin, tarkastelevat ristiriitoja paremmin sekä antavat palautetta helpommin vuorovaikutustilanteessa kuin lastentarhanopettajat.

Tutkimuksen tuloksena pohdin, että eroja vuorovaikutustaidoissa ei pitäisi olla ammattilaisten välillä, koska vuorovaikutustaidot ovat kuitenkin päivähoidon työntekijöiden yksi tärkeimmistä työvälineistä. Tämä on asia, johon tulee panostaa tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste