Näytä suppeat kuvailutiedot

Abiturienttien käsityksiä geneeristen taitojen omaamisesta sekä niiden kehittymisestä lukiokoulutuksessa

Myllykoski-Laine, Siru (2018-06-05)

dc.contributor.authorMyllykoski-Laine, Siru
dc.date.accessioned2018-06-05T07:18:03Z
dc.date.available2018-06-05T07:18:03Z
dc.date.issued2018-06-05
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/145165
dc.description.abstractErityisesti työn muuttunut luonne ja elinikäisen oppimisen korostuminen vaativat yksilöiltä yhä monipuolisempia taitoja. Koulutuksen ja työelämän kentillä on noussut esiin geneeristen taitojen käsite, jolla tarkoitetaan yleistä taitojen joukkoa, jotka ovat välttämättömiä elämässä menestymisen ja aktiivisen kansalaisuuden kannalta. Tämän tutkimuksen viitekehyksessä geneerisillä taidoilla tarkoitetaan kommunikointitaitoja, sosiaalisia taitoja, ongelmanratkaisutaitoja, tiedonhallintataitoja, kriittisen ajattelun taitoja sekä itsenäiseen toimintaan liittyviä taitoja. Pro gradu -tutkimuksen aiheena oli selvittää, miten riittävinä abiturientit pitivät geneerisiä taitojaan erityisesti heidän tulevaisuudensuunnitelmiensa näkökulmasta sekä, miten he kokivat lukiokoulutuksen kehittävän näitä taitoja. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin lukiokoulutuksen merkitystä abiturienteille itselleen ja pohdittiin sen suhdetta lukiokoulutuksen ajankohtaisesti ja historiallisesti määriteltyyn tehtävään. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi monivalinta- sekä avoimia kysymyksiä, joten määrällisten analyysien rinnalla tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista analyysiä. Tilastollisessa testauksessa hyödynnettiin SPSS-tilasto-ohjelmaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 102 abiturienttia Varsinais-Suomen ja Satakunnan lukioista. Tulosten mukaan abiturientit arvioivat geneeriset taitonsa keskimääräisesti melko riittäviksi. Esiintymistaidot ja erilaiset oppimisen taidot koettiin riittämättömimmiksi taidoiksi. Koulumenestyksellä, harrastuneisuudella sekä aikomuksella suunnata lukion jälkeen korkeakouluopintoihin oli positiivinen yhteys taitojen riittävyyksien kokemukseen tiettyjen geneeristen taitojen kohdalla. Arvioissa lukion roolista taitojen kehittäjänä oli enemmän vaihtelua ja lukiokoulutuksen koettiin kehittävän geneerisiä taitoja jonkin verran. Abiturientit kokivat lukiokoulutuksen kehittävän erityisesti kirjallisia kommunikointitaitoja, mutta suullisten taitojen kehittyminen nähtiin vähäiseksi. Lukion arvioitiin kehittävän heikoiten taitoa kohdata haasteita. Myös laadullisesta aineistosta nousi esiin huoli siitä, ettei lukio anna riittävästi valmiuksia kohdata ”todellisen elämän” ongelmia. Lukiokoulutus merkitsi abiturienteille erityisesti yleissivistyksen lisäämistä, jatko-opintoihin suuntaamista sekä lisäaikaa saada miettiä omaa tulevaisuuttaan. Ajankohtaisessa keskustelussa lukion tehtävästä painottuu erityisesti ylioppilastutkinnon asema ja sen suhde korkeakoulujen pääsykokeisiin. Keskustelussa ei ole juurikaan esillä lukiolaisten näkökulma, jossa huomiota kiinnitettäisiin siihen, kuinka hyvin lukiokoulutuksessa tuetaan opiskelijoita heidän tulevaisuuttansa koskevassa pohdinnassaan.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleAbiturienttien käsityksiä geneeristen taitojen omaamisesta sekä niiden kehittymisestä lukiokoulutuksessa-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|-
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|-
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, kasvatustieteiden laitos|en=Educational Sciences|-
dc.contributor.departmentfi=Kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|-
dc.format.contentabstractOnly-


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot