Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tyylin opetus lukion suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : Miten oppikirjat valmistavat tekstitaidon kokeeseen?

Jauhiainen, Aino (2018-06-11)

Tyylin opetus lukion suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : Miten oppikirjat valmistavat tekstitaidon kokeeseen?

Jauhiainen, Aino
(11.06.2018)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen, miten lukion suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjat Jukola ja Särmä opettavat tyyliä. Lisäksi tutkin, miten kirjasarjojen opetukset valmistavat äidinkielen tekstitaidon kokeen tehtäviin, joissa vaaditaan tyylin käsittelyä. Tarkastelen myös, mitä vuosien 2003 ja 2016 lukion opetussuunnitelman perusteet toteavat tyylin opetuksesta ja miten tutkimieni kirjasarjojen opetukset suhteutuvat niihin. Tutkielmani kuuluu oppikirjatutkimuksen ja tyylintutkimuksen aloihin, ja hyödynnän aineiston analyysissä laadullisen sisällöntutkimuksen metodeja.

Tutkittaviksi oppikirjasarjoiksi olen valinnut Sanoma Pron Jukola-kirjasarjan ja kaksi Otavan Särmä-kirjasarjaa. Tutkin sekä uuden että sitä edeltäneen opetussuunnitelman perusteiden (2016 ja 2003) mukaisia Särmä-sarjoja. Tekstitaidon kokeista tutkin vuosien 2012, 2014, 2015 ja 2017 kokeiden tehtäviä, joissa on vaadittu tyylin käsittelyä. Tehtäviä on yhteensä neljä. Kokeiden tarkastelussa olen käyttänyt Ylioppilastutkintolautakunnan ja Äidinkielen opettajain liiton ohjeita hyvän vastauksen piirteistä sekä Ylen Abitreenit-sivuston kommentteja tekstitaidon kokeen tehtävistä.

Aineiston analyysistäni selviää, että tyylin opetuksen teoriapohja on kirjasarjoissa melko yhtenäinen. Tyyliin liittyvien kielenpiirteiden käsittelyssä ja määrittelyssä on kuitenkin eroja. Näin ollen kirjasarjat antavat hiukan erilaiset valmiudet tekstitaidon kokeen tyylin käsittelyä vaativiin tehtäviin. Nykyisen ja sitä edeltäneen lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisissa kirjasarjoissa on joitain eroja. Uudet kirjasarjat, Jukola ja uudempi Särmä, korostavat kontekstin merkitystä tyyliin vaikuttavana tekijänä. Lisäksi uusissa kirjasarjoissa painotetaan tyylianalyysin kirjoittamista. Vanhemmassa Särmässä kontekstia ja tyylianalyysiä ei mainita. Uusi opetussuunnitelman perusteet ei määrittele tyylin yhteydessä opetettavia käsitteitä vanhan opetussuunnitelman perusteiden tapaan, mikä näkyy uuden Jukola-kirjasarjan opetuksissa. Särmät pureutuvat tyylipiirteiden opettamiseen selvästi Jukolaa tarkemmin

Analyysini pohjalta voidaan todeta, että lukion suomen kielen ja kirjallisuuden kirjasarjojen tyyliopetuksissa on parannettavaa. Kirjasarjojen tyyliin liittyvien osuuksien laajuuksissa on selviä eroja Lisäksi asiatekstien ja kaunokirjallisten tekstien tyyliä käsitellään kirjasarjoissa erikseen, mikä hankaloittaa osaltaan tyyliin liitettävien käsitteiden hahmottamista. Kirjasarjat antavat analyysini perusteella vaihtelevat valmiudet tekstitaidon kokeen tyylin käsittelyä vaativiin tehtäviin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste