Ensimmäisen luokan oppilaiden matemaattiset taidot ja niiden kehittyminen syyslukukauden aikana
Aalto, Ilona; Katila, Veli-Matti (2018-05-07)
Ensimmäisen luokan oppilaiden matemaattiset taidot ja niiden kehittyminen syyslukukauden aikana
Aalto, Ilona
Katila, Veli-Matti
(07.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124299
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124299
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella ensimmäisen luokan oppilaiden mate-maattisia taitoja ja niiden kehitystä syyslukukauden aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös matemaattisiin taitoihin ja niiden kehitykseen mahdollisesti yhteydessä olevia teki-jöitä, kuten oppilaan osaamisen lähtötaso sekä oppilaan kiinnostus oppiainetta kohtaan, matematiikan opiskelun mielekkyys, koettu minäpystyvyys ja sukupuoli.
Tutkimukseen osallistui 56 alakoulun ensimmäisen luokan oppilasta. Tutkittavat oppilaat olivat kolmesta varsinaissuomalaisesta koulusta ja tutkimuksessa osallisena oli yhteensä neljä luokkaa. Osallistuvien luokkien opettajia haastateltiin vapaamuotoisesti tutkimuk-sen yhteydessä.
Tutkimus toteutettiin toistomittauksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ensin alkusyksyllä ja sitten loppuvuonna 2017. Kyselylomakkeena tätä tutkimusta varten toimi matemaattinen testi, joka laadittiin perustuen opetussuunnitelman mukaisiin ensimmäisen luokan syyslukukauden oppimistavoitteisiin. Oppilaat suorittivat testin tut-kijan kanssa kahden kesken.
Aikaisempien tutkimusten mukaan oppilaan matemaattisen osaamisen lähtötasolla on todettu olevan merkitys myöhempään matemaattisten taitojen osaamiseen. Oppilaan kokemus itsestään, suoriutumisestaan ja minäpystyvyydestään ovat yhteydessä koulu-menestykseen. On todettu, että oppilaan asenteella matematiikkaa kohtaan, itseluotta-muksella ja motivaatiolla on yhteys osaamiseen ja oppimistuloksiin. Sukupuolen yhtey-destä matemaattiseen osaamiseen on aikaisempien tutkimusten mukaan erilaisia ja ristirii-taisia tutkimustuloksia. Tyttöjen ja poikien osaamistason välillä olevat erot ovat olleet pieniä, ja paremmin suoriutuva sukupuoli vaihtelee tutkimuksesta toiseen.
Tämän tutkimuksen mukaan ensiluokkalaisten oppilaiden matemaattinen osaaminen oli erittäin hyvää jo syksyn alussa. Syksyn opiskelu ja syyslukukauden alun taitotaso olivat yhteydessä matemaattisten taitojen positiiviseen kehitykseen. Suoritetun testin puitteissa alkumittauksissa matalimmassa taitotasoryhmässä olleet oppilaat kehittyivät syksyn ai-kana eniten, kun taas korkeimmassa taitotasoryhmässä olleet oppilaat vähiten. Aikai-semmista tutkimuksista poiketen oppilaiden kiinnostus matematiikkaa kohtaan, matema-tiikan opiskelun mielekkyys, koettu minäpystyvyys ja sukupuoli eivät olleet yhteydessä matematiikan osaamiseen tai sen kehitykseen.
Tutkimukseen osallistui 56 alakoulun ensimmäisen luokan oppilasta. Tutkittavat oppilaat olivat kolmesta varsinaissuomalaisesta koulusta ja tutkimuksessa osallisena oli yhteensä neljä luokkaa. Osallistuvien luokkien opettajia haastateltiin vapaamuotoisesti tutkimuk-sen yhteydessä.
Tutkimus toteutettiin toistomittauksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ensin alkusyksyllä ja sitten loppuvuonna 2017. Kyselylomakkeena tätä tutkimusta varten toimi matemaattinen testi, joka laadittiin perustuen opetussuunnitelman mukaisiin ensimmäisen luokan syyslukukauden oppimistavoitteisiin. Oppilaat suorittivat testin tut-kijan kanssa kahden kesken.
Aikaisempien tutkimusten mukaan oppilaan matemaattisen osaamisen lähtötasolla on todettu olevan merkitys myöhempään matemaattisten taitojen osaamiseen. Oppilaan kokemus itsestään, suoriutumisestaan ja minäpystyvyydestään ovat yhteydessä koulu-menestykseen. On todettu, että oppilaan asenteella matematiikkaa kohtaan, itseluotta-muksella ja motivaatiolla on yhteys osaamiseen ja oppimistuloksiin. Sukupuolen yhtey-destä matemaattiseen osaamiseen on aikaisempien tutkimusten mukaan erilaisia ja ristirii-taisia tutkimustuloksia. Tyttöjen ja poikien osaamistason välillä olevat erot ovat olleet pieniä, ja paremmin suoriutuva sukupuoli vaihtelee tutkimuksesta toiseen.
Tämän tutkimuksen mukaan ensiluokkalaisten oppilaiden matemaattinen osaaminen oli erittäin hyvää jo syksyn alussa. Syksyn opiskelu ja syyslukukauden alun taitotaso olivat yhteydessä matemaattisten taitojen positiiviseen kehitykseen. Suoritetun testin puitteissa alkumittauksissa matalimmassa taitotasoryhmässä olleet oppilaat kehittyivät syksyn ai-kana eniten, kun taas korkeimmassa taitotasoryhmässä olleet oppilaat vähiten. Aikai-semmista tutkimuksista poiketen oppilaiden kiinnostus matematiikkaa kohtaan, matema-tiikan opiskelun mielekkyys, koettu minäpystyvyys ja sukupuoli eivät olleet yhteydessä matematiikan osaamiseen tai sen kehitykseen.