Käsityön aineenopettajaksi opiskelevien osaaminen puuntyöstössä käytettävien käsityökalujen tunnistuksen, käytön ja huollon osalta
Hoppa, Pietu (2018-05-08)
Käsityön aineenopettajaksi opiskelevien osaaminen puuntyöstössä käytettävien käsityökalujen tunnistuksen, käytön ja huollon osalta
Hoppa, Pietu
(08.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124305
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124305
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tehtävänä on tuottaa kartoittavaa tietoa vuosina 2013 – 2017 Rauman kampuksella käsityön aineenopettajan opintonsa aloittaneiden käsityön aineenopettajaopiskelijoiden (n=15) puuteknologian perusopinnoissa puuntyöstöön käytettävien käsityökalujen tunnistamisen, käytön ja huollon aineenhallinnallisesta ja didaktisesta osaamisesta. Tutkielmassa ovat pohdinnan kohteena myös opiskelijan vuosikurssin, sekä aiemman käsitöiden harjoittamisen merkitys suhteessa opiskelijoiden osaamiseen.
Tutkimusstrategia oli fenomenologinen ja tutkimusotteena triangulaatio. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja teemahaastatteluina keväällä 2018. Kohdejoukko (n=15) koostui ensimmäisen, kolmannen ja viidennen vuosikurssin käsityön aineenopettajaopiskelijoista. Kaikki tutkimustulokset perustuvat tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden omiin käsityksiin.
Vastaajien käsityksiin perustuvien tutkimustulosten mukaan ennen käsitöiden perusopintoja tapahtuneella aktiivisella, tai erittäin aktiivisella käsityön aineenhallinnallisia taitoja kehittävällä toiminnalla oli suuri positiivinen merkitys myöhemmän käsityöllisen osaamisen kannalta. Suuri merkitys on myös opiskelijoiden saamalla opetuksella. Tutkimustuloksista selviää, että opiskelijoiden saama käsityön aineenopettajan koulutuksen perusopintojen puuteknologian opetus koetaan nykyisten ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden osalta parhaiten opiskelijoiden oppimista tukevaksi. He kokivat saamansa opetuksen hyvin tai kiitettävästi heidän oppimistaan tukevaksi. Heikointa osaaminen oli kaikilla vuosikursseilla puuntyöstöön tarkoitettujen käsityökalujen huollon aineenhallisessa ja didaktisessa osaamisessa.
Kaikkien vastaajien yhteiseksi huolenaiheeksi osoittautui liian pienet puuteknologian kurssi- ja kontaktiopetusmäärät. Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että heidän saamansa opetus oli ollut liian pikaista ja oppitunneilla opetettiin liikaa asioita liian lyhyessä ajassa.
Tutkimusstrategia oli fenomenologinen ja tutkimusotteena triangulaatio. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja teemahaastatteluina keväällä 2018. Kohdejoukko (n=15) koostui ensimmäisen, kolmannen ja viidennen vuosikurssin käsityön aineenopettajaopiskelijoista. Kaikki tutkimustulokset perustuvat tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden omiin käsityksiin.
Vastaajien käsityksiin perustuvien tutkimustulosten mukaan ennen käsitöiden perusopintoja tapahtuneella aktiivisella, tai erittäin aktiivisella käsityön aineenhallinnallisia taitoja kehittävällä toiminnalla oli suuri positiivinen merkitys myöhemmän käsityöllisen osaamisen kannalta. Suuri merkitys on myös opiskelijoiden saamalla opetuksella. Tutkimustuloksista selviää, että opiskelijoiden saama käsityön aineenopettajan koulutuksen perusopintojen puuteknologian opetus koetaan nykyisten ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden osalta parhaiten opiskelijoiden oppimista tukevaksi. He kokivat saamansa opetuksen hyvin tai kiitettävästi heidän oppimistaan tukevaksi. Heikointa osaaminen oli kaikilla vuosikursseilla puuntyöstöön tarkoitettujen käsityökalujen huollon aineenhallisessa ja didaktisessa osaamisessa.
Kaikkien vastaajien yhteiseksi huolenaiheeksi osoittautui liian pienet puuteknologian kurssi- ja kontaktiopetusmäärät. Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että heidän saamansa opetus oli ollut liian pikaista ja oppitunneilla opetettiin liikaa asioita liian lyhyessä ajassa.