YouTuben leluvideoilmiö : Katsotuimpien lelukanavien sisällöt ja menestystekijät
Valtonen, Heidi (2018-05-07)
YouTuben leluvideoilmiö : Katsotuimpien lelukanavien sisällöt ja menestystekijät
Valtonen, Heidi
(07.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124335
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124335
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aiheena on YouTuben leluvideoilmiö, joka on noussut suosioon leikki-ikäisten lasten keskuudessa vuodesta 2010 lähtien. Käsittelen työssäni myös osallistuvan kulttuurin ja digitaalisen leikin käsitteitä. Tutkimuksessani käytän kahdenlaista aineistoa: videomateriaalia sekä aikalaislähteitä, kuten uutisartikkeleita ja blogikirjoituksia leluvideoilmiöstä ja sen katsotuimmista kanavista.
Videoaineistosta tutkin sisällönanalyysin ja -erittelyn keinoin kuutta katsotuinta lelukanavaa. Analysoin kanavien kymmentä eniten näyttökertoja saanutta videota selvittäen millaiset sisällöt ja tekijät voivat vaikuttaa niiden menestykseen. Lisäksi vertailen millaisia yhteisiä elementtejä ja eroavaisuuksia niistä löytyy. Sovelsin Marina Ramos-Serranon ja Paula Herrero-Dizin Unboxing and brands: Youtubers phenomenon through the case study of EvanTubeHD -tutkimusartikkelin kategoriajaottelua löytäen videoaineistosta yhdeksän erilaista teemaa: unboxing, tutoriaali, tuoteanalyysi, tuotevalikoima, tarina, tuotevertailu, leikkihetki, oppiminen ja haaste.
Videoiden sisällön ohella tutkin leluvideoiden ilmiön kehitystä, siihen vaikuttaneita taustatekijöitä sekä ilmiössä mukana olevia toimijoita ja heidän motiivejaan aikalaislähteiden avulla. Artikkeleita ja blogikirjoituksia löytyi vuodesta 2013 lähtien ja viimeisimmät ovat huhtikuulta 2018. Niiden pohjalta jaoin leluvideoilmiön kolmeen vaiheeseen: Varhaiset tekijät 2010–2012, Suosio kasvaa 2013–2014 sekä Uudet tekijät ja haasteet 2015–2018. Erilaisia ilmiöön osallistuvia tahoja havaitsin neljä: tekijät, katsojat, leluvalmistajat ja YouTube-verkostot.
Videoaineistosta tutkin sisällönanalyysin ja -erittelyn keinoin kuutta katsotuinta lelukanavaa. Analysoin kanavien kymmentä eniten näyttökertoja saanutta videota selvittäen millaiset sisällöt ja tekijät voivat vaikuttaa niiden menestykseen. Lisäksi vertailen millaisia yhteisiä elementtejä ja eroavaisuuksia niistä löytyy. Sovelsin Marina Ramos-Serranon ja Paula Herrero-Dizin Unboxing and brands: Youtubers phenomenon through the case study of EvanTubeHD -tutkimusartikkelin kategoriajaottelua löytäen videoaineistosta yhdeksän erilaista teemaa: unboxing, tutoriaali, tuoteanalyysi, tuotevalikoima, tarina, tuotevertailu, leikkihetki, oppiminen ja haaste.
Videoiden sisällön ohella tutkin leluvideoiden ilmiön kehitystä, siihen vaikuttaneita taustatekijöitä sekä ilmiössä mukana olevia toimijoita ja heidän motiivejaan aikalaislähteiden avulla. Artikkeleita ja blogikirjoituksia löytyi vuodesta 2013 lähtien ja viimeisimmät ovat huhtikuulta 2018. Niiden pohjalta jaoin leluvideoilmiön kolmeen vaiheeseen: Varhaiset tekijät 2010–2012, Suosio kasvaa 2013–2014 sekä Uudet tekijät ja haasteet 2015–2018. Erilaisia ilmiöön osallistuvia tahoja havaitsin neljä: tekijät, katsojat, leluvalmistajat ja YouTube-verkostot.