Yleisen kirjaston ja alakoulun yhteistyö : Kirjasto oppilaan oppimisympäristön laajentajana ja toimijuuden tukijana
Norr, Ida (2018-05-04)
Yleisen kirjaston ja alakoulun yhteistyö : Kirjasto oppilaan oppimisympäristön laajentajana ja toimijuuden tukijana
Norr, Ida
(04.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824849
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824849
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa millaista yhteistyötä yleisellä kirjastolla ja alakouluilla on tutkimuksen tekohetkellä Turun seudulla. Tutkimuksella pyritään lisäksi selvittämään, mitä ongelmakohtia kirjaston ja koulun yhteistyössä on tällä hetkellä ja miten yhteistyötä voisi kirjaston näkökulmasta edelleen kehittää. Tutkimuksessa selvitetään näiden lisäksi, miten kirjasto toimii oppimisympäristönä, ja miten kirjaston ja koulun yhteistyö tukee oppilaan toimijuutta ja osallisuutta.
Tutkimus on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui viisi kirjastonhoitajaa, joiden työalueena olivat Turun seudun kirjastot. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja. Tutkimuksen aineisto on kerätty kevään/kesän 2017 aikana.
Tässä tutkimuksessa aineiston analyysin filosofisena lähestymistapana on hermeneutiikka, jonka avainkäsitteitä ovat tulkinta ja ymmärtäminen. Aineistoa on pyritty todella ymmärtämään ja tulkitsemaan, kuitenkin ylitulkintaa välttäen. Tuloksissa on tästä syystä esillä runsaasti aineistokatkelmia.
Tulokset on jaoteltu oppilaiden oppimisympäristön laajentamiseen, kirjaston tarjoamiin palveluihin ja yhteistyön kehittämisideoihin. Aineistosta nousi lisäksi suureksi yhteistyötä määrittäväksi tekijäksi opettajien osuus. Tärkeimmäksi kirjaston ja alakoulun yhteistyön tehtäväksi nimettiin lukemaan oppimisen ja lukuharrastuksen tukeminen. Suurin ongelmakohta yhteistyössä olivat opettajat, joita ei saatu kirjaston palveluiden pariin.
Tutkimus on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui viisi kirjastonhoitajaa, joiden työalueena olivat Turun seudun kirjastot. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja. Tutkimuksen aineisto on kerätty kevään/kesän 2017 aikana.
Tässä tutkimuksessa aineiston analyysin filosofisena lähestymistapana on hermeneutiikka, jonka avainkäsitteitä ovat tulkinta ja ymmärtäminen. Aineistoa on pyritty todella ymmärtämään ja tulkitsemaan, kuitenkin ylitulkintaa välttäen. Tuloksissa on tästä syystä esillä runsaasti aineistokatkelmia.
Tulokset on jaoteltu oppilaiden oppimisympäristön laajentamiseen, kirjaston tarjoamiin palveluihin ja yhteistyön kehittämisideoihin. Aineistosta nousi lisäksi suureksi yhteistyötä määrittäväksi tekijäksi opettajien osuus. Tärkeimmäksi kirjaston ja alakoulun yhteistyön tehtäväksi nimettiin lukemaan oppimisen ja lukuharrastuksen tukeminen. Suurin ongelmakohta yhteistyössä olivat opettajat, joita ei saatu kirjaston palveluiden pariin.