LIIKUNNANOPETTAJIEN AJATUKSIA LIIKUNNAN OPETUSSUUNNITELMIEN MUUTOKSISTA JA NIIDEN VAIKUTUKSISTA LIIKUNNANOPETUKSEEN
Risku, Ronja (2018-05-09)
LIIKUNNANOPETTAJIEN AJATUKSIA LIIKUNNAN OPETUSSUUNNITELMIEN MUUTOKSISTA JA NIIDEN VAIKUTUKSISTA LIIKUNNANOPETUKSEEN
Risku, Ronja
(09.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052324579
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052324579
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia näkökulmia liikunnanopettajilla oli liikunnan opetussuunnitelmien muutoksista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten liikunnanopettajat ovat kokeneet muutokset työurallaan, kuinka opetussuunnitelmien muutokset, tavoitteet, sisällöt ja arviointi ovat vaikuttaneet liikunnanopettajien opettamiseen, asenteisiin tai työhön käytännössä sekä millaisia muutoksia liikunnanopettajat ovat tehneet opetussuunnitelmien muuttuessa liikuntatunneillaan. Tutkimuksessa oli mukana kaikki julkaistut opetussuunnitelmat eli vuosien 1970, 1985, 1994, 2004 sekä nykyinen vuoden 2014 opetussuunnitelmat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 haastattelemalla kuutta peruskoulussa opettanutta tai edelleen opettavaa liikunnanopettajaa. Tutkimuksessa oli edustettuna jokaisen opetussuunnitelman aikakautena liikuntaa opettaneita liikunnanopettajia.
Tuloksista selvisi, että yleisesti opetussuunnitelmat koettiin hyödyllisiksi asiakirjoiksi. Opetussuunnitelmien sisältöjä ei muistettu kovin hyvin. Vuoden 1970 opetussuunnitelmaa ei muistettu ja noudatettu niin hyvin, kuin muita opetussuunnitelmia. Vuoden 1985 opetussuunnitelma sai osakseen eniten kritiikkiä. Vuosien 2004 ja 2014 opetussuunnitelmat saivat puolestaan eniten positiivista palautetta. Liikunnan arvioinnit puhuttivat haastateltavista kaikkia. Oppilaiden osallistuminen oppituntien suunnitteluun koettiin hyväksi asiaksi, erityisesti nyt uuden opetussuunnitelman 2014 voimaan tullessa. Lisäksi kokemus, opetussuunnitelman merkitys ja rutiinit nousivat liikuntatuntien suunnittelussa esille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 haastattelemalla kuutta peruskoulussa opettanutta tai edelleen opettavaa liikunnanopettajaa. Tutkimuksessa oli edustettuna jokaisen opetussuunnitelman aikakautena liikuntaa opettaneita liikunnanopettajia.
Tuloksista selvisi, että yleisesti opetussuunnitelmat koettiin hyödyllisiksi asiakirjoiksi. Opetussuunnitelmien sisältöjä ei muistettu kovin hyvin. Vuoden 1970 opetussuunnitelmaa ei muistettu ja noudatettu niin hyvin, kuin muita opetussuunnitelmia. Vuoden 1985 opetussuunnitelma sai osakseen eniten kritiikkiä. Vuosien 2004 ja 2014 opetussuunnitelmat saivat puolestaan eniten positiivista palautetta. Liikunnan arvioinnit puhuttivat haastateltavista kaikkia. Oppilaiden osallistuminen oppituntien suunnitteluun koettiin hyväksi asiaksi, erityisesti nyt uuden opetussuunnitelman 2014 voimaan tullessa. Lisäksi kokemus, opetussuunnitelman merkitys ja rutiinit nousivat liikuntatuntien suunnittelussa esille.