Musiikin perus- ja aineopintojen opiskelijoiden näkemyksiä monialaisten opintojen toimivuudesta
Harsu, Rosa (2018-05-04)
Musiikin perus- ja aineopintojen opiskelijoiden näkemyksiä monialaisten opintojen toimivuudesta
Harsu, Rosa
(04.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052424602
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052424602
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on olla osa musiikin monialaisten opintojen kehittämistyötä. Tutkimuksessa selvitettiin musiikin perus- ja aineopintojen opiskelijoiden näkemyksiä musiikin monialaisten opintojen toimivuudesta Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa. Tavoitteena oli tutkia, mitkä syyt olivat vaikuttaneet opiskelijoiden motivaatioon jatkaa musiikinopintoja. Erityisesti tarkasteltiin, oliko kaikille luokanopettajaopiskelijoille pakollisella musiikin monialaisten opinnoilla ollut vaikutusta siihen, että opiskelijat olivat jatkaneet musiikin opiskelua lyhyenä tai pitkänä sivuaineena, joiden tarkoituksena on erikoistua musiikinopetukseen ala- ja/tai yläkoulussa. Lisäksi kurssin kehittämisen kannalta olennaisesti tutkittiin, miten perus- ja aineopintojen opiskelijat kehittäisivät musiikin monialaisten kurssia.
Tutkittavat olivat luokanopettajaopiskelijoita, jotka opiskelivat musiikin perus-tai aineopinnoissa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikössä.Tutkimukseen valikoitui yhteensä 20 opiskelijaa. Tutkittavat olivat suorittaneet musiikin monialaisten kurssin osana monialaistenopintojen opintokokonaisuutta Turun tai Rauman yksikössä. Tutkimus toteutettiin täsmäryhmähaastatteluina. Haastattelut tapahtuivat ennalta määrättyjen teemojen mukaan, joten haastatteluja voidaan pitää myös teemahaastatteluina. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin, tyypiteltiin ja teemoiteltiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella musiikin monialaisten kurssilla oli vaikutusta siihen, jatkoivatko luokanopettajaopiskelijat musiikin perus- ja/tai aineopintoihin. Koska haastateltavista 70% kertoi musiikin monilaisten kurssin vaikuttaneen tai vahvistaneen motivaatiota jatkaa musiikin sivuaineopintoihin, voidaan tulosta pitää kurssin kannalta merkittävänä. Kurssin lisäksi vahva musiikkitausta vaikutti musiikinopintojen jatkamiseen, mutta se myös heikensi musiikin monialaisten kurssin vaikuttavuutta jatkaa musiikin opintoja. Mielenkiintoista kaikissa haastatteluissa oli se, että vaikka opiskelijat näkivät kurssin vaikuttaneen positiivisesti motivaatioon jatkaa, keskustelut kurssista olivat melko negatiivissävytteisiä ja opiskelijat näkivät kurssissa paljolti parantamisen varaa. Erityisesti säestystaito ja luennot saivat osakseen kritiikkiä. Opiskelijoiden mielestä kurssia tulisi kehittää entistä käytännönläheisemmäksi ja nykyaikaisemmaksi sekä sen tulisi tähdätä paremmin alakoulun musiikinopetukseen.
Tutkittavat olivat luokanopettajaopiskelijoita, jotka opiskelivat musiikin perus-tai aineopinnoissa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikössä.Tutkimukseen valikoitui yhteensä 20 opiskelijaa. Tutkittavat olivat suorittaneet musiikin monialaisten kurssin osana monialaistenopintojen opintokokonaisuutta Turun tai Rauman yksikössä. Tutkimus toteutettiin täsmäryhmähaastatteluina. Haastattelut tapahtuivat ennalta määrättyjen teemojen mukaan, joten haastatteluja voidaan pitää myös teemahaastatteluina. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin, tyypiteltiin ja teemoiteltiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella musiikin monialaisten kurssilla oli vaikutusta siihen, jatkoivatko luokanopettajaopiskelijat musiikin perus- ja/tai aineopintoihin. Koska haastateltavista 70% kertoi musiikin monilaisten kurssin vaikuttaneen tai vahvistaneen motivaatiota jatkaa musiikin sivuaineopintoihin, voidaan tulosta pitää kurssin kannalta merkittävänä. Kurssin lisäksi vahva musiikkitausta vaikutti musiikinopintojen jatkamiseen, mutta se myös heikensi musiikin monialaisten kurssin vaikuttavuutta jatkaa musiikin opintoja. Mielenkiintoista kaikissa haastatteluissa oli se, että vaikka opiskelijat näkivät kurssin vaikuttaneen positiivisesti motivaatioon jatkaa, keskustelut kurssista olivat melko negatiivissävytteisiä ja opiskelijat näkivät kurssissa paljolti parantamisen varaa. Erityisesti säestystaito ja luennot saivat osakseen kritiikkiä. Opiskelijoiden mielestä kurssia tulisi kehittää entistä käytännönläheisemmäksi ja nykyaikaisemmaksi sekä sen tulisi tähdätä paremmin alakoulun musiikinopetukseen.