Lahjakkaan oppilaan opetuksen eriyttäminen
Lahdenperä, Essi (2018-05-25)
Lahjakkaan oppilaan opetuksen eriyttäminen
Lahdenperä, Essi
(25.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824822
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824822
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tavoitteena on selvittää, miten lahjakkaat oppilaat kokevat saamansa opetuksen eriyttämisen koulussa; kokevatko he saaneensa sitä ja kaipaisivatko sitä mahdollisesti enemmän. Tärkeässä osassa ovat myös lahjakkaiden oppilaiden opettajien määritelmät lahjakkuudesta sekä heidän omat näkemyksensä antamastaan ylöspäin eriytetystä opetuksesta. Tutkimus perustuu vahvasti älykkyyden, luovuuden ja lahjakkuuden sekä eriyttämisen käsitteisiin. Keskeisimmät taustateoriat ovat Howard Gardnerin moniälykkyysteoria sekä Francois Gagnén lahjakkuusteoria. Tutkimusaineisto koostuu viiden opettajan ja viidentoista alakoulun oppilaan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka äänitettiin ja on myöhemmin litteroitu. Oppilashaastatteluihin pyydettiin kirjallinen lupa jokaisen oppilaan huoltajilta sekä oppilailta itseltään. Tutkimusaineisto on kerätty eräässä pienessä koulussa Etelä-Pohjanmaalla helmi-maaliskuussa 2018. Tutkimusaineisto on käsitelty aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat opettajien olevan yksimielisiä siitä, että lahjakkuus on taitoa tehdä jotain tiettyä asiaa erityisen hyvin verrattuna ikätovereihin tai jopa koko samalla alalla toimivien joukkoon. Lahjakkuus nähdään perinnöllisyyden ja kovan harjoittelun yhteistuloksena, kuten Gagnékin sen määrittelee. Opettajat tuovat esiin myös lahjakkuuden moninaisuuden sivuten Gardnerin moniälykkyysteoriaa. Ylöspäin eriyttäviksi toimiksi opetuksessa opettajat mainitsevat useimmin oppilaalle tarjottavat haastavammat lisätehtävät, erityiset vastuutehtävät/-roolit kuten apuopettajana toimiminen, korkeampien vaatimustasojen asettamisen työn jälkeä kohtaan sekä mahdollisuuden itsenäiseen etenemiseen oppiaineessa. Myös mahdollisuuksien tarjoaminen erilaisiin esiintymisiin mainitaan ylöspäin eriyttävänä toimena. Opettajat kuitenkin toivovat pystyvänsä tukemaan lahjakkaita oppilaitaan enemmän, mutta suurimmaksi esteeksi osoittautuu ajan ja resurssien puute. Oppilaat kokevat tulleensa huomioiduiksi opettajien taholta lahjakkuutensa suhteen. Kuitenkin yli puolet kaipaa lisähaastetta saamiinsa tehtäviin sekä monipuolisuutta ja suunnitelmallisuutta eriyttämiseen ja sen keinoihin. Yksi oppilaista korosti haastattelussa vahvasti motivaation kärsimistä liian helppojen tehtävien äärellä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä eikä se ollut tarkoituskaan, sillä kyseessä on tapaustutkimus, ja otanta on pieni. Tulokset kuitenkin herättelevät muistamaan sen tosiasian, että myös lahjakkaat oppilaat kaipaavat opettajalta yhtäläisen huomioinnin ja sopivantasoisen opetuksen kuin keskitasoiset ja heikotkin oppilaat.