"Things so charged with meaning that their forms are dimmed" : Kielen ja väkivallan suhde Cormac McCarthyn romaanissa Blood Meridian, or the Evening Redness in the West
Rantanen, Otto (2018-05-15)
"Things so charged with meaning that their forms are dimmed" : Kielen ja väkivallan suhde Cormac McCarthyn romaanissa Blood Meridian, or the Evening Redness in the West
Rantanen, Otto
(15.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060425218
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060425218
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee kielen ja väkivallan suhdetta yhdysvaltalaisen nykykirjailija Cormac McCarthyn romaanissa Blood Meridian, or the Evening Redness in the West (1985). Tutkin romaania ranskalaisen filosofi Jacques Derridan etno-logosentrismin kritiikin tarjoamasta lähtökohdasta.
Työni tutkii sitä, miten romaanin kielessä ja sen tapahtumissa ilmenevät Derridan käsitteet sekä kielen alkuperäisestä väkivallasta (violence originaire) että kielen korjaavasta väkivallasta (violence réparatrice). Derridan ajattelussa kieli nähdään aina pohjimmiltaan väkivaltana todellisuutta kohtaan, mutta tuolla väkivallalla on useita ilmenemisen tapoja, jotka eroavat toisistaan laadullisesti. Tutkielmani keskeisin tutkimuskysymys on se, millä eri tavoilla romaani ilmentää kielen suhdetta väkivaltaan kielen eri tasoilla ja miten se asennoituu tuohon väkivaltaisuuteen.
Tutkielmani käsittelee myös kieltä laajemmin ymmärrettynä eri tekstien ja kertomusten muodostamana intertekstuaalisena merkitysten verkkona, jolla on potentiaali olla väkivaltainen todellisuutta kohtaan. Tutkin romaania suhteessa western-genreen ja muuhun yhdysvaltalaiseen kirjallisuuteen ja erittelen tapoja, joilla romaani tuo esille näiden perinteiden kieleen perustuvaa väkivaltaisuutta.
Pro gradu -tutkielmani osoittaa, että Blood Meridian romaani tuo filosofisen ajatuskokeen lailla esille kielen alkuperäisen väkivallan teoksen kielessä ja kerronnassa. Samalla romaani tuo esille sen, miten kielen korjaava väkivalta edeltää aina todellisuudessa tapahtuvaa empiiristä väkivaltaa ja miten toimii sen oikeutuksena. Kysymys korjaavasta väkivallasta nivoutuu myös kysymykseen romaanin genrestä: Blood Meridian kommentoi ja kritisoi perinteisen western-kirjallisuuden ja yhdysvaltalaisten narratiivien väkivaltaisuutta, mutta päätyy kuitenkin käyttämään niiden väkivaltaista kieltä. Romaani yhtä aikaa sekä kritisoi kielen väkivaltaisuutta kaikilla sen tasoilla että päätyy itse toisintamaan tuota väkivaltaa.
Työni tutkii sitä, miten romaanin kielessä ja sen tapahtumissa ilmenevät Derridan käsitteet sekä kielen alkuperäisestä väkivallasta (violence originaire) että kielen korjaavasta väkivallasta (violence réparatrice). Derridan ajattelussa kieli nähdään aina pohjimmiltaan väkivaltana todellisuutta kohtaan, mutta tuolla väkivallalla on useita ilmenemisen tapoja, jotka eroavat toisistaan laadullisesti. Tutkielmani keskeisin tutkimuskysymys on se, millä eri tavoilla romaani ilmentää kielen suhdetta väkivaltaan kielen eri tasoilla ja miten se asennoituu tuohon väkivaltaisuuteen.
Tutkielmani käsittelee myös kieltä laajemmin ymmärrettynä eri tekstien ja kertomusten muodostamana intertekstuaalisena merkitysten verkkona, jolla on potentiaali olla väkivaltainen todellisuutta kohtaan. Tutkin romaania suhteessa western-genreen ja muuhun yhdysvaltalaiseen kirjallisuuteen ja erittelen tapoja, joilla romaani tuo esille näiden perinteiden kieleen perustuvaa väkivaltaisuutta.
Pro gradu -tutkielmani osoittaa, että Blood Meridian romaani tuo filosofisen ajatuskokeen lailla esille kielen alkuperäisen väkivallan teoksen kielessä ja kerronnassa. Samalla romaani tuo esille sen, miten kielen korjaava väkivalta edeltää aina todellisuudessa tapahtuvaa empiiristä väkivaltaa ja miten toimii sen oikeutuksena. Kysymys korjaavasta väkivallasta nivoutuu myös kysymykseen romaanin genrestä: Blood Meridian kommentoi ja kritisoi perinteisen western-kirjallisuuden ja yhdysvaltalaisten narratiivien väkivaltaisuutta, mutta päätyy kuitenkin käyttämään niiden väkivaltaista kieltä. Romaani yhtä aikaa sekä kritisoi kielen väkivaltaisuutta kaikilla sen tasoilla että päätyy itse toisintamaan tuota väkivaltaa.