Opettajien näkemyksiä suomi toisena kielenä -oppimateriaaleista ja niiden käyttö koulussa
Blåfield, Taija (2018-05-09)
Opettajien näkemyksiä suomi toisena kielenä -oppimateriaaleista ja niiden käyttö koulussa
Blåfield, Taija
(09.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424083
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424083
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien mielipiteitä suomi toisena kielenä oppimateriaaleista (S2-oppimateriaaleista) ja niiden käytöstä koulun oppitunneilla. Kiinnostuksen kohteena on, millaisia S2-oppimateriaaleja opettajat käyttävät, millaisten asioiden opettamiseen ja millä oppitunneilla. Opettajilta kysyttiin myös, mitkä asiat oppimateriaaleissa kaipaisivat kehittämistä. Lisäksi selvitettiin, mistä opettajat hankkivat S2-oppimateriaalinsa ja yleensäkin tietoa niistä.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn linkkiä jaettiin kahdessa opettajille suunnatussa S2-koulutuksessa sekä erään kaupungin alakoulujen rehtoreille, joita pyydettiin jakamaan linkkiä edelleen opettajille, joiden luokilla on S2oppilaita. Kyselyyn vastasi 30 opettajaa. He toimivat eri-ikäisten oppilaiden kanssa esiopetuksessa, ala- ja yläkoulussa sekä aikuisten maahanmuuttajien parissa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajat olivat yleisesti ottaen käyttämiinsä S2-oppimateriaalien laatuun tyytyväisiä. Heidän mielestään oppimateriaalit ja opetukselle asetetut tavoitteet kohtasivat hyvin sekä S2-oppimateriaalit edistävät oppimista. Opettajat käyttivät monipuolisesti erilaisia oppimateriaaleja, mutta ehdottomasti yleisintä oli oppikirjan käyttö S2-opetuksessa. Merkittävää oli, että suurin osa opettajista ilmoitti tekevänsä materiaaleja itse. Vain neljä vastanneista opettajista ilmoitti, ettei käytä mitään erityisiä S2-oppimateriaaleja opetuksessaan. Opettajat kertoivat käyttävänsä S2oppimateriaaleja opetettavan asian ymmärtämisen helpottamiseen sekä erilaisiin suomen kieli -oppiaineeseen liittyvien taitojen opettamiseen, kuten lukemisen, kirjoittamisen, puhumisen ja kieliopin harjoitteluun. Ylivoimaisesti eniten S2-oppimateriaaleja käytettiin suomen kielen tunneilla. Kysyttäessä, mitä materiaaleja opettajat haluaisivat käyttää, digitaaliset materiaalit olivat hieman suositumpia, mutta melko tasaisesti kaikki vaihtoehdot saivat vastauksia. Opettajat ilmoittivat saavansa sekä tietoa että materiaaleja eniten kollegoilta ja internetistä. Heidän mielestään hyviä S2-oppimateriaaleja oli suhteellisen helppo löytää. Ajan puute ilmoitettiin S2-oppimateriaalien käyttöä haittaavaksi tekijäksi monissa vastauksissa. S2-materiaalien kehittämiskohteiksi kerrottiin materiaalien hajanaisuus ja niiden sopivuus erilaisille ja eritasoisille oppilaille.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn linkkiä jaettiin kahdessa opettajille suunnatussa S2-koulutuksessa sekä erään kaupungin alakoulujen rehtoreille, joita pyydettiin jakamaan linkkiä edelleen opettajille, joiden luokilla on S2oppilaita. Kyselyyn vastasi 30 opettajaa. He toimivat eri-ikäisten oppilaiden kanssa esiopetuksessa, ala- ja yläkoulussa sekä aikuisten maahanmuuttajien parissa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajat olivat yleisesti ottaen käyttämiinsä S2-oppimateriaalien laatuun tyytyväisiä. Heidän mielestään oppimateriaalit ja opetukselle asetetut tavoitteet kohtasivat hyvin sekä S2-oppimateriaalit edistävät oppimista. Opettajat käyttivät monipuolisesti erilaisia oppimateriaaleja, mutta ehdottomasti yleisintä oli oppikirjan käyttö S2-opetuksessa. Merkittävää oli, että suurin osa opettajista ilmoitti tekevänsä materiaaleja itse. Vain neljä vastanneista opettajista ilmoitti, ettei käytä mitään erityisiä S2-oppimateriaaleja opetuksessaan. Opettajat kertoivat käyttävänsä S2oppimateriaaleja opetettavan asian ymmärtämisen helpottamiseen sekä erilaisiin suomen kieli -oppiaineeseen liittyvien taitojen opettamiseen, kuten lukemisen, kirjoittamisen, puhumisen ja kieliopin harjoitteluun. Ylivoimaisesti eniten S2-oppimateriaaleja käytettiin suomen kielen tunneilla. Kysyttäessä, mitä materiaaleja opettajat haluaisivat käyttää, digitaaliset materiaalit olivat hieman suositumpia, mutta melko tasaisesti kaikki vaihtoehdot saivat vastauksia. Opettajat ilmoittivat saavansa sekä tietoa että materiaaleja eniten kollegoilta ja internetistä. Heidän mielestään hyviä S2-oppimateriaaleja oli suhteellisen helppo löytää. Ajan puute ilmoitettiin S2-oppimateriaalien käyttöä haittaavaksi tekijäksi monissa vastauksissa. S2-materiaalien kehittämiskohteiksi kerrottiin materiaalien hajanaisuus ja niiden sopivuus erilaisille ja eritasoisille oppilaille.