Luokanhallinnalla työrauhaa rakentamassa : Sukupuolen ja kokemuksen yhteys luokanhallinnassa käytettyyn kontrolliin
Harstila, Sonja; Huikuri, Henri (2018-05-28)
Luokanhallinnalla työrauhaa rakentamassa : Sukupuolen ja kokemuksen yhteys luokanhallinnassa käytettyyn kontrolliin
Harstila, Sonja
Huikuri, Henri
(28.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061325781
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061325781
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sukupuolen ja kokemuksen yhteyttä opettajan luokanhallinnassa käyttämään kontrolliin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu käsitteistä työrauha ja luokanhallinta. Työrauhaan perehdytään tarkastelemal-la sen edeltäjää koulukuria, sekä työrauhan käsitettä, sisäistä ja ulkoista työrauhaa ja työrauhaongelmia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 54 opettajaopiskelijaa ja työssä olevaa opettajaa, joiden asenteita ja näkemyksiä luokanhallinnan kontrollista arvioitiin ABCC-R-mittarilla (Baldwin & Yin, 1998). Mittari sisälsi väittämiä koskien kolmea luokanhallinnan ulottuvuutta. Näitä ulottuvuuksia ovat opetuksellinen hallinta (instructional management), oppilassuhteiden hallinta (people management) ja käyttäytymisen hallinta (behavioral management). Ulottuuvuuksia arvioitiin nelipor-taisella Likert-asteikolla. Aineisto analysoitiin SPPS Statistics 24-tilasto-ohjelmalla käyttäen Kruskalin-Wallisin H-testiä sekä kaksisuuntaista varianssianalyysia. Ryhmäerojen selvittämisen lisäksi esittelemme kolme luokanhallinnan tyyliä: vuorovaikutteinen, interventiivinen ja ei-interventiivinen, joiden mukaan tutkimuk-seen osallistuneet ryhmiteltiin. Tutkimuksessa havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero sukupuolten välillä ainoastaan opetuksellisen hallinnan ulottuvuudessa. Toisin sanoen, naiset olivat vähemmän kontrolloivia kuin miehet opetuksellisessa luokanhallinnassa. Kokemuksella ei havaittu olevan yhteyttä näkemyksiin luokanhallintaan käytettävästä kontrollista. Pohdinnassamme tarkastelemme havaintojamme suhteessa aiempiin luokanhallintatutkimuksiin.