LUKUKERHOT OSANA OPETUSTA : PAIMION KIRJASTON JA KOULUJEN YHTEISTYÖHANKE
Summanen, Katja (2018-05-24)
LUKUKERHOT OSANA OPETUSTA : PAIMION KIRJASTON JA KOULUJEN YHTEISTYÖHANKE
Summanen, Katja
(24.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926058
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926058
Tiivistelmä
Kirjasto määritellään syksyllä 2016 käyttöönotetussa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa oppimisympäristöksi, yhteistyökumppaniksi ja sidosryhmäksi. Tämä määritelmä vaatii myös kirjastoilta uutta näkökulmaa kouluyhteistyöhön. Kirjastoilta edellytetään tulevaisuudessa yhä enemmän pedagogista osaamista ja uusi toimintamalleja, jotta yhteistyö koulujen kanssa olisi mahdollisimman toimivaa.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa arvioitiin Paimion kirjaston “Todellisuus tarua ihmeellisempää – kirjasto osana opetussuunnitelmaa” -hanketta. Hanke aloitettiin elokuussa 2016, ja se päättyi toukokuussa 2017. Hankkeen tavoitteena oli saada Paimioon toimiva ja pysyvä käytännön yhteistyömalli kirjaston ja koulujen välille. Hankkeen aikana haluttiin myös vahvistaa kirjaston asemaa oppimisympäristönä sekä saada kirjasto mukaan laaja-alaisten osaamiskokonaisuuksien toteuttamiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimus tehtiin evaluaatio- eli arviointitutkimuksena ja aineisto siihen kerättiin teemahaastatteluilla sekä kyselytutkimuksella. Teemahaastatteluun osallistui Paimion kahdesta alakoulusta viisi työntekijää sekä molemmat kirjaston hanketyöntekijät. Kyselytutkimus teetettiin kolmelle hankkeeseen osallistuneelle luokalle eli 73:lle lukukerhoon osallistuneelle oppilaalle.
Tutkimustulosten perusteella koulujen työntekijät kokivat yhteistyön kirjaston kanssa tärkeäksi. Lukukerho ja Pikkukirjasto eli kirjastolaatikko olivat tarpeellisena pidettyjä toimintamuotoja, joiden koettiin tukevan koulujen kirjallisuuden opetusta sekä oppilaiden lukutaitoa. Toivottiin, että pitkäkestoinen yhteistyö voisi jatkua koulujen ja kirjaston välillä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa arvioitiin Paimion kirjaston “Todellisuus tarua ihmeellisempää – kirjasto osana opetussuunnitelmaa” -hanketta. Hanke aloitettiin elokuussa 2016, ja se päättyi toukokuussa 2017. Hankkeen tavoitteena oli saada Paimioon toimiva ja pysyvä käytännön yhteistyömalli kirjaston ja koulujen välille. Hankkeen aikana haluttiin myös vahvistaa kirjaston asemaa oppimisympäristönä sekä saada kirjasto mukaan laaja-alaisten osaamiskokonaisuuksien toteuttamiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimus tehtiin evaluaatio- eli arviointitutkimuksena ja aineisto siihen kerättiin teemahaastatteluilla sekä kyselytutkimuksella. Teemahaastatteluun osallistui Paimion kahdesta alakoulusta viisi työntekijää sekä molemmat kirjaston hanketyöntekijät. Kyselytutkimus teetettiin kolmelle hankkeeseen osallistuneelle luokalle eli 73:lle lukukerhoon osallistuneelle oppilaalle.
Tutkimustulosten perusteella koulujen työntekijät kokivat yhteistyön kirjaston kanssa tärkeäksi. Lukukerho ja Pikkukirjasto eli kirjastolaatikko olivat tarpeellisena pidettyjä toimintamuotoja, joiden koettiin tukevan koulujen kirjallisuuden opetusta sekä oppilaiden lukutaitoa. Toivottiin, että pitkäkestoinen yhteistyö voisi jatkua koulujen ja kirjaston välillä.