”Meille ei riitä, että elämme, haluamme elää hyvän elämän” : Hyvän elämän käsite lukion elämänkatsomustiedon oppikirjoissa
Tani, Kaisa (2018-05-31)
”Meille ei riitä, että elämme, haluamme elää hyvän elämän” : Hyvän elämän käsite lukion elämänkatsomustiedon oppikirjoissa
Tani, Kaisa
(31.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060625394
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060625394
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen hyvän elämän käsitettä lukion elämänkatsomustiedon oppikirjoissa. Aineistoni on rajattu etiikkaa käsitteleviin oppikirjoihin, joiden nimissä toistuu hyvän elämän käsite. Aineistoni koostuu viidestä eri oppikirjasta, jotka on julkaistu vuosien 1987 ja 2017 välillä. Tutkimustehtäväni on ensinnäkin selvittää, miten hyvä elämä määritellään oppikirjoissa sekä toisekseen selvittää ovatko hyvän elämän määritelmät muuttuneet oppikirjoissa ajan kuluessa. Tutkielmassani taustoitan elämänkatsomustiedon oppiaineen kontekstia katsomusaineena Suomessa ja oppiaineen sisällöstä ja taustoista käytyä keskustelua.
Lähestyn oppikirjoja sisällönanalyysin keinoin jäsentämällä oppikirjoista hyvää elämää käsitteleviä tekstejä. Tarkastelen hyvän elämän määritelmiä ensin oppikirjoittain, jonka jälkeen vertailen oppikirjoja ja etsin painotusten samankaltaisuuksia ja eroja. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että oppikirjat tekevät keskenään samankaltaisia ja erilaisia ratkaisuja riippumatta julkaisuvuosien läheisyydestä. Ajallinen muutos on kuitenkin tapahtunut opiskelijan oman näkemyksen korostamisessa ja pedagogisen otteen lisääntymisessä. Elämänkatsomustiedon oppikirjojen hyvän elämän määritelmissä korostuu humanismin aateperintö ja luonnon ja toisten ihmisten kunnioittamisen merkitys, mutta myös hyvän elämän määrittelemisen vaikeus ja suhteellisuus. Oppikirjoista osa käsittelee myös uskonnollisia hyvän elämän malleja ja osa sivuuttaa ne kokonaan. Tulokset heijastavat elämänkatsomustiedon oppiaineen oman itsenäisen identiteetin vaihtelevuutta.
Lähestyn oppikirjoja sisällönanalyysin keinoin jäsentämällä oppikirjoista hyvää elämää käsitteleviä tekstejä. Tarkastelen hyvän elämän määritelmiä ensin oppikirjoittain, jonka jälkeen vertailen oppikirjoja ja etsin painotusten samankaltaisuuksia ja eroja. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että oppikirjat tekevät keskenään samankaltaisia ja erilaisia ratkaisuja riippumatta julkaisuvuosien läheisyydestä. Ajallinen muutos on kuitenkin tapahtunut opiskelijan oman näkemyksen korostamisessa ja pedagogisen otteen lisääntymisessä. Elämänkatsomustiedon oppikirjojen hyvän elämän määritelmissä korostuu humanismin aateperintö ja luonnon ja toisten ihmisten kunnioittamisen merkitys, mutta myös hyvän elämän määrittelemisen vaikeus ja suhteellisuus. Oppikirjoista osa käsittelee myös uskonnollisia hyvän elämän malleja ja osa sivuuttaa ne kokonaan. Tulokset heijastavat elämänkatsomustiedon oppiaineen oman itsenäisen identiteetin vaihtelevuutta.