Opettajankoulutuksen yhteys luokanopettajaopiskelijoiden urasuunnitelmiin
Nyberg, Mikael; Termonen, Heikki (2018-05-22)
Opettajankoulutuksen yhteys luokanopettajaopiskelijoiden urasuunnitelmiin
Nyberg, Mikael
Termonen, Heikki
(22.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824874
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824874
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia urasuunnitelmia luokanopettaja-opiskelijoilla on ja miten luokanopettajakoulutus on yhteydessä niihin. Tutkimuksen toteutustapa oli kvantitatiivinen ja sen menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylo-maketta. Aineisto kerättiin keväällä 2017 ja kyselyyn vastasi 102 opiskelijaa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun kampuksen silloisesta 547 luokanopetta-jaopiskelijasta.
Luokanopettajaopiskelijoiden uratavoitteet sijoittuivat kautta linjan opetus- ja kasva-tusalalle. Yli 98 % vastaajista ilmoitti haluavansa työskennellä luokanopettajan tehtä-vissä. Luokanopettajaopiskelijat kokivat opettajaopinnot hyödyllisiksi ja erityisesti opetusharjoitteluiden merkitys opettajaksi kasvussa koettiin tärkeänä. Opiskelijat sen sijaan kokivat, että opettajankoulutus ei ollut juuri vaikuttanut heidän käsityksiinsä opettajan työstä tai omasta opettajuudesta. Koulutus, opettajan työ ja oma soveltuvuus opettajan työhön koettiin kuitenkin positiivisesti sukupuolesta, opintojen määrästä ja iästä riippumatta.
Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin kuva siitä, miksi luokanopettajaopiskelijat olivat hakeneet opettajankoulutukseen ja mitä urasuunnitelmia heillä oli. Lähes kaikki luokanopettajaopiskelijat halusivat työskennellä luokanopettajana, ja ainoastaan kaksi vastaajaa ilmoitti haluavansa työskennellä jossain toisessa ammatissa. Opiskelijat ko-kivat erityisesti opetusharjoittelut tärkeiksi oman osaamisen kannalta. Luokanopetta-jakoulutus on yhä edelleen erittäin suosittu opiskeluala, ja luokanopettajaopiskelijat ovat koulutusalaansa ja tulevaan työuraansa motivoituneita. Haasteellista koulutuksen kehittämisessä on tieteellisten ja työelämälähtöisten tekijöiden tasapainoinen huomi-oiminen. Tätä tutkimusta voidaan käyttää opettajankoulutuksen kehittämiseen ja kou-lutuksen tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseen.
Luokanopettajaopiskelijoiden uratavoitteet sijoittuivat kautta linjan opetus- ja kasva-tusalalle. Yli 98 % vastaajista ilmoitti haluavansa työskennellä luokanopettajan tehtä-vissä. Luokanopettajaopiskelijat kokivat opettajaopinnot hyödyllisiksi ja erityisesti opetusharjoitteluiden merkitys opettajaksi kasvussa koettiin tärkeänä. Opiskelijat sen sijaan kokivat, että opettajankoulutus ei ollut juuri vaikuttanut heidän käsityksiinsä opettajan työstä tai omasta opettajuudesta. Koulutus, opettajan työ ja oma soveltuvuus opettajan työhön koettiin kuitenkin positiivisesti sukupuolesta, opintojen määrästä ja iästä riippumatta.
Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin kuva siitä, miksi luokanopettajaopiskelijat olivat hakeneet opettajankoulutukseen ja mitä urasuunnitelmia heillä oli. Lähes kaikki luokanopettajaopiskelijat halusivat työskennellä luokanopettajana, ja ainoastaan kaksi vastaajaa ilmoitti haluavansa työskennellä jossain toisessa ammatissa. Opiskelijat ko-kivat erityisesti opetusharjoittelut tärkeiksi oman osaamisen kannalta. Luokanopetta-jakoulutus on yhä edelleen erittäin suosittu opiskeluala, ja luokanopettajaopiskelijat ovat koulutusalaansa ja tulevaan työuraansa motivoituneita. Haasteellista koulutuksen kehittämisessä on tieteellisten ja työelämälähtöisten tekijöiden tasapainoinen huomi-oiminen. Tätä tutkimusta voidaan käyttää opettajankoulutuksen kehittämiseen ja kou-lutuksen tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseen.