Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajankoulutuksen yhteys luokanopettajaopiskelijoiden urasuunnitelmiin

Nyberg, Mikael; Termonen, Heikki (2018-05-22)

Opettajankoulutuksen yhteys luokanopettajaopiskelijoiden urasuunnitelmiin

Nyberg, Mikael
Termonen, Heikki
(22.05.2018)
Katso/Avaa
Nyberg_Mikael_Termonen_Heikki_progradu.pdf (518.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824874
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia urasuunnitelmia luokanopettaja-opiskelijoilla on ja miten luokanopettajakoulutus on yhteydessä niihin. Tutkimuksen toteutustapa oli kvantitatiivinen ja sen menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylo-maketta. Aineisto kerättiin keväällä 2017 ja kyselyyn vastasi 102 opiskelijaa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun kampuksen silloisesta 547 luokanopetta-jaopiskelijasta.

Luokanopettajaopiskelijoiden uratavoitteet sijoittuivat kautta linjan opetus- ja kasva-tusalalle. Yli 98 % vastaajista ilmoitti haluavansa työskennellä luokanopettajan tehtä-vissä. Luokanopettajaopiskelijat kokivat opettajaopinnot hyödyllisiksi ja erityisesti opetusharjoitteluiden merkitys opettajaksi kasvussa koettiin tärkeänä. Opiskelijat sen sijaan kokivat, että opettajankoulutus ei ollut juuri vaikuttanut heidän käsityksiinsä opettajan työstä tai omasta opettajuudesta. Koulutus, opettajan työ ja oma soveltuvuus opettajan työhön koettiin kuitenkin positiivisesti sukupuolesta, opintojen määrästä ja iästä riippumatta.

Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin kuva siitä, miksi luokanopettajaopiskelijat olivat hakeneet opettajankoulutukseen ja mitä urasuunnitelmia heillä oli. Lähes kaikki luokanopettajaopiskelijat halusivat työskennellä luokanopettajana, ja ainoastaan kaksi vastaajaa ilmoitti haluavansa työskennellä jossain toisessa ammatissa. Opiskelijat ko-kivat erityisesti opetusharjoittelut tärkeiksi oman osaamisen kannalta. Luokanopetta-jakoulutus on yhä edelleen erittäin suosittu opiskeluala, ja luokanopettajaopiskelijat ovat koulutusalaansa ja tulevaan työuraansa motivoituneita. Haasteellista koulutuksen kehittämisessä on tieteellisten ja työelämälähtöisten tekijöiden tasapainoinen huomi-oiminen. Tätä tutkimusta voidaan käyttää opettajankoulutuksen kehittämiseen ja kou-lutuksen tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9338]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste