"Kaikille ei anneta samalla kauhalla" : Näkemyksiä ja kokemuksia alkuluokan toiminnasta
Kääriäinen, Tiia (2018-06-01)
"Kaikille ei anneta samalla kauhalla" : Näkemyksiä ja kokemuksia alkuluokan toiminnasta
Kääriäinen, Tiia
(01.06.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926168
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926168
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin esi- ja alkuopetuksen yhteisen alkuluokan lasten ja aikuisten kokemuksia ja näkemyksiä alkuluokan toiminnasta. Tutkimus toteutettiin fenomenografisen tapaustutkimuksen periaatteita hyödyntäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla erään Hollolalaisen koulun 15 alkuluokissa työskentelevää aikuista ja 28 lasta. Haastatteluissa selvitettiin erityisesti osallisten kokemuksia opetuksen eriyttämiseen, moniammatilliseen yhteistyöhön ja lasten aktiiviseen toimijuuteen liittyen.
Alkuluokkien osallisten kokemukset ovat pääosin positiivisia. Alkuluokan aikuisten kannalta merkittävin hyöty on moniammatillinen yhteistyö. Tämä mahdollistaa vastuun jakautumisen ja pedagogisen keskustelun lasten tarpeiden täyttämiseksi. Eriyttäminen alkuluokassa tapahtuu luontaisesti eri-ikäisten lasten oppimisen tukemiseksi. Eri-ikäisten lasten osallisuus oppimisessa mahdollistaa myös vertaisoppimisen hyödyntämisen. Lisäksi lapset saavat toisinaan vaikuttaa itse opiskeluunsa oman kehitystasonsa mukaan, mutta kuitenkin niin, että aikuinen ammatillista osaamistaan hyödyntäen pitää yllä jatkuvaa oppimista.
Alkuluokkatoiminnalle on saatu rakennettua hyvät kehykset, mikä näkyy positiivisina kokemuksina. Tämä tutkimus keskittyy kuitenkin vain yhden koulun lasten ja aikuisten kokemuksiin ja näkemyksiin. Olisikin hyödyllistä tutkia miten alkuluokkamalli toimii erilaisissa ympäristöissä ja työyhteisöissä.
Alkuluokkien osallisten kokemukset ovat pääosin positiivisia. Alkuluokan aikuisten kannalta merkittävin hyöty on moniammatillinen yhteistyö. Tämä mahdollistaa vastuun jakautumisen ja pedagogisen keskustelun lasten tarpeiden täyttämiseksi. Eriyttäminen alkuluokassa tapahtuu luontaisesti eri-ikäisten lasten oppimisen tukemiseksi. Eri-ikäisten lasten osallisuus oppimisessa mahdollistaa myös vertaisoppimisen hyödyntämisen. Lisäksi lapset saavat toisinaan vaikuttaa itse opiskeluunsa oman kehitystasonsa mukaan, mutta kuitenkin niin, että aikuinen ammatillista osaamistaan hyödyntäen pitää yllä jatkuvaa oppimista.
Alkuluokkatoiminnalle on saatu rakennettua hyvät kehykset, mikä näkyy positiivisina kokemuksina. Tämä tutkimus keskittyy kuitenkin vain yhden koulun lasten ja aikuisten kokemuksiin ja näkemyksiin. Olisikin hyödyllistä tutkia miten alkuluokkamalli toimii erilaisissa ympäristöissä ja työyhteisöissä.