Kilpailullisuus ja siihen liittyvät tunteet koulun toimintakulttuurissa : Kokemuksia Suomessa ja Yhdysvalloissa
Yli-Kauhaluoma, Vilma (2018-05-31)
Kilpailullisuus ja siihen liittyvät tunteet koulun toimintakulttuurissa : Kokemuksia Suomessa ja Yhdysvalloissa
Yli-Kauhaluoma, Vilma
(31.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060425233
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060425233
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten aikuisten kilpailullisuuteen liittyviä kokemuksia kou-lun toimintakulttuureissa Suomessa ja Yhdysvalloissa. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiin-nostuneita kilpailullisuuden herättämistä akateemisista tunteista. Tutkimusjoukko (n=6) koostui kolmesta suomalaisesta ja kolmesta yhdysvaltalaisesta haastateltavasta. Tutki-muksessa vertailtiin koulun toimintakulttuureja kahdessa erilaisessa kulttuurissa. Koulun toimintakulttuurilla tarkoitetaan säännönmukaisuuksien ja tavoitteiden kokonaisuutta, joka näkyy koulun toimintana ja palvelee arjessa selviytymistä.
Tutkimus toteutettiin fenomenologisena haastattelututkimuksena, jonka keskiössä oli tutkittavien henkilökohtaiset kokemukset. Tutkittavien kilpailullisuuteen liittyviä koke-muksia analysoitiin aineistolähtöisesti, ja kilpailullisiin tunteisiin liittyviä kokemuksia puolestaan analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksessa havaittiin, että yhdysvaltalaisilla haastateltavilla oli määrällisesti 1,7 ker-taa enemmän mainintoja kilpailullisista kokemuksista kuin suomalaisilla. Akateemisia kilpailullisia kokemuksia yhdysvaltalaisilla oli 4,2 kertaa enemmän kuin suomalaisilla haastateltavilla. Suomalaisilla sen sijaan oli määrällisesti jopa 6,4 kertaa enemmän mai-nintoja sosiaalisesta kilpailusta. Yhdysvaltalaisilla tuli tästä teemasta vain yhdeksän mai-nintaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa osoitettiin, että haastateltavat kokivat kilpailullisissa tilanteissa laajasti erilaisia tunteita. Yleisimmin koetut tunteet olivat ilon ja nautinnon tunteita sekä ahdistuksen ja mielipahan tunteita. Suomalaiset kokivat negatiivisia ja posi-tiivisia tunteita lähes yhtä paljon, kun taas yhdysvaltalaiset haastateltavat kokivat huo-mattavasti enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että koulussa tapahtuvaa kilpailua tulee tutkia lisää etenkin Suomessa, sillä kilpailu on yleistymässä myös suomalaisessa koulussa ja kulttuu-rissa. Tämän tutkimuksen pohjalta ei voi tehdä laajempia yleistyksiä, vaan tuloksia tulee hyödyntää laajemman, kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamisessa. Tutkimus antaa kuitenkin viitteitä siitä, että kilpailun määrän lisääntyessä kohtuuttomasti negatiiviset tunteet lisääntyvät positiivisia tunteita voimakkaammin.
Tutkimus toteutettiin fenomenologisena haastattelututkimuksena, jonka keskiössä oli tutkittavien henkilökohtaiset kokemukset. Tutkittavien kilpailullisuuteen liittyviä koke-muksia analysoitiin aineistolähtöisesti, ja kilpailullisiin tunteisiin liittyviä kokemuksia puolestaan analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksessa havaittiin, että yhdysvaltalaisilla haastateltavilla oli määrällisesti 1,7 ker-taa enemmän mainintoja kilpailullisista kokemuksista kuin suomalaisilla. Akateemisia kilpailullisia kokemuksia yhdysvaltalaisilla oli 4,2 kertaa enemmän kuin suomalaisilla haastateltavilla. Suomalaisilla sen sijaan oli määrällisesti jopa 6,4 kertaa enemmän mai-nintoja sosiaalisesta kilpailusta. Yhdysvaltalaisilla tuli tästä teemasta vain yhdeksän mai-nintaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa osoitettiin, että haastateltavat kokivat kilpailullisissa tilanteissa laajasti erilaisia tunteita. Yleisimmin koetut tunteet olivat ilon ja nautinnon tunteita sekä ahdistuksen ja mielipahan tunteita. Suomalaiset kokivat negatiivisia ja posi-tiivisia tunteita lähes yhtä paljon, kun taas yhdysvaltalaiset haastateltavat kokivat huo-mattavasti enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että koulussa tapahtuvaa kilpailua tulee tutkia lisää etenkin Suomessa, sillä kilpailu on yleistymässä myös suomalaisessa koulussa ja kulttuu-rissa. Tämän tutkimuksen pohjalta ei voi tehdä laajempia yleistyksiä, vaan tuloksia tulee hyödyntää laajemman, kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamisessa. Tutkimus antaa kuitenkin viitteitä siitä, että kilpailun määrän lisääntyessä kohtuuttomasti negatiiviset tunteet lisääntyvät positiivisia tunteita voimakkaammin.