Kaksikielisten lasten tunnetaidot, sosiaaliset taidot ja toverisuhteet
Sandberg, Nea (2018-06-01)
Kaksikielisten lasten tunnetaidot, sosiaaliset taidot ja toverisuhteet
Sandberg, Nea
(01.06.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060525281
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060525281
Tiivistelmä
Kaksikielisten lasten tunnetaidot ja sosiaalinen kehitys ovat mielenkiintoinen ja ajankohtainen tutkimusaihe. Kasvava maahanmuutto lisää Suomessa asuvaa kaksikielistä väestöä ja kaksikielisten lasten määrää. Kaksikielisten lasten sosiaalisesta kehityksestä tiedetään jonkin verran, mutta tutkimustieto on sirpaleista ja kattavaa kokonaiskuvaa ei ole tarjolla. Venäjänkieliset ovat suomalaisista maahanmuuttajista suurin kielivähemmistö, minkä takia on erityisen tärkeää tutkia juuri suomalaisvenäläisiä lapsia. Tällä tutkimuksella haluttiin selvittää, eroavatko 6–7-vuotiaiden suomalaisvenäläisten kaksikielisten lasten tunnetaidot, sosiaaliset taidot ja toverisuhteet saman ikäisten yksikielisten suomalaisten lasten tunnetaidoista, sosiaalisista taidoista ja toverisuhteista. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, vaikuttavatko lapsen tunnetaidot lapsen sosiaalisiin taitoihin ja toverisuhteisiin, ja jos vaikuttavat niin, mitkä tunnetaitojen osa-alueet ovat silloin kyseessä.
Tutkimuksen suomalaiset ja suomalaisvenäläiset perheet valikoituivat satunnaisotannalla Suomen väestörekisterikeskuksen tietokannasta. Suomalaisten perheiden otannan kriteereinä olivat, että nainen on synnyttänyt lokakuun 2000 ja huhtikuun 2001 välissä Etelä-Suomen suurkaupungissa ja että perheet olivat äidinkieleltään suomenkielisiä. Suomalaisvenäläisten perheiden otannan kriteereinä olivat maahanmuuttajanainen, joka on synnyttänyt lokakuun 2000 ja huhtikuun 2001 välissä Suomessa. Perheen äidin äidinkielenä tuli olla venäjän kieli ja isän suomen kieli. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, johon molemmat vanhemmista vastasivat. Kyselyyn vastasi 26 kaksikielistä perhettä ja 30 yksikielistä perhettä.
Aineistoa analysoitiin Mann Whitneyn U-testillä ja Spearmanin korrelaatiokertoimella. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaksi- ja yksikielisten 6–7-vuotiaiden lasten tunnetaidoissa ei ole eroja. Tuloksista selvisi, että venäjänkieliset äidit arvioivat lapsiaan hieman eri tavoin kuin suomenkieliset äidit ja isät. Lisäksi selvisi, että tunnetaidot ovat yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja toverisuhteisiin. Yhteys löytyi niin kaksi- kuin yksikielisten lasten kohdalla.
Tutkimuksen tulos tukee jo aiempia tutkimuksia siitä, että tunnetaidoilla on vahva yhteys lasten sosiaalisiin taitoihin sekä toverisuhteisiin. Lisäksi tulos antaa varsin positiivisen kuvan kaksi- ja yksikielisten lasten tunnetaidoista, sosiaalisista taidoista ja toverisuhteista: lapset ovat samalla lähtöviivalla kouluun mentäessä.
Tutkimuksen suomalaiset ja suomalaisvenäläiset perheet valikoituivat satunnaisotannalla Suomen väestörekisterikeskuksen tietokannasta. Suomalaisten perheiden otannan kriteereinä olivat, että nainen on synnyttänyt lokakuun 2000 ja huhtikuun 2001 välissä Etelä-Suomen suurkaupungissa ja että perheet olivat äidinkieleltään suomenkielisiä. Suomalaisvenäläisten perheiden otannan kriteereinä olivat maahanmuuttajanainen, joka on synnyttänyt lokakuun 2000 ja huhtikuun 2001 välissä Suomessa. Perheen äidin äidinkielenä tuli olla venäjän kieli ja isän suomen kieli. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, johon molemmat vanhemmista vastasivat. Kyselyyn vastasi 26 kaksikielistä perhettä ja 30 yksikielistä perhettä.
Aineistoa analysoitiin Mann Whitneyn U-testillä ja Spearmanin korrelaatiokertoimella. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaksi- ja yksikielisten 6–7-vuotiaiden lasten tunnetaidoissa ei ole eroja. Tuloksista selvisi, että venäjänkieliset äidit arvioivat lapsiaan hieman eri tavoin kuin suomenkieliset äidit ja isät. Lisäksi selvisi, että tunnetaidot ovat yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja toverisuhteisiin. Yhteys löytyi niin kaksi- kuin yksikielisten lasten kohdalla.
Tutkimuksen tulos tukee jo aiempia tutkimuksia siitä, että tunnetaidoilla on vahva yhteys lasten sosiaalisiin taitoihin sekä toverisuhteisiin. Lisäksi tulos antaa varsin positiivisen kuvan kaksi- ja yksikielisten lasten tunnetaidoista, sosiaalisista taidoista ja toverisuhteista: lapset ovat samalla lähtöviivalla kouluun mentäessä.