Yhteiskunta muuttuu, muuttuuko katsomuskasvatus? : Turkulaisten päiväkotityöntekijöiden käsityksiä katsomuskasvatuksesta
Laakso, Reeta (2018-05-31)
Yhteiskunta muuttuu, muuttuuko katsomuskasvatus? : Turkulaisten päiväkotityöntekijöiden käsityksiä katsomuskasvatuksesta
Laakso, Reeta
(31.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926108
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926108
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee turkulaisten päiväkotityöntekijöiden käsityksiä päiväkodissa tapahtuvasta katsomuskasvatuksesta. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa varhaiskasvatuksessa tapahtuvan katsomuskasvatuksen tilannetta sen toteuttajien eli päiväkotihenkilökunnan näkökulmasta. Tutkielman aihevalintaan on vaikuttanut varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksesta mediassa käyty keskustelu sekä tutkielman tekijän omakohtaiset kokemukset aiheen haasteista. Kyselylomakkeeseen vastasi 81 päiväkotityöntekijää kahdeksasta eri päiväkodista. Kaikki osallistuneet päiväkodit ovat Turun kaupungin alaisuudessa toimivia päiväkoteja.
Teoreettis-metodologiselta lähtökohdaltaan tutkielma on uskontososiologinen, jolloin keskiössä on yksilö ja hänen käsityksensä tutkittavasta aiheesta sekä yhteiskunnan vaikutus näiden käsitysten syntyyn. Kyselylomakkeesta saatua aineistoa avaan tutkielmassa käyttäen apunani sisällönanalyysia. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat käsitteet käsitys, globalisaatio, sekularisaatio ja monikulttuurisuus.
Tutkielma osoittaa, että yhteiskunnan muutokset, globalisaatio, sekularisaatio ja monikulttuurisuus, vaikuttavat päiväkodin katsomuskasvatukseen. Vaikutukset ovat sekä myönteisiä että kielteisiä. Tutkielma osoittaa myös, että katsomuskasvatus käsitteenä ymmärretään usein päiväkotityöntekijöiden keskuudessa melko suppeasti. Monen kohdalla katsomuskasvatus tarkoittaa pelkkää uskontokasvatusta.
Tutkielman pohjalta voidaan päätellä, että yhteiskunnan muuttuessa myös siihen kuuluvien instituutioiden tulisi mukautua muutoksiin. Tutkielman näkökulma ja tulokset antavat uuden näkökulman siihen, miten päiväkotien katsomuskasvatus ja sen toteuttajat sopeutuvat muuttuvaan yhteiskuntaan ja miten yhteiskunta heidän mielestään vaikuttaa katsomuskasvatukseen.
Teoreettis-metodologiselta lähtökohdaltaan tutkielma on uskontososiologinen, jolloin keskiössä on yksilö ja hänen käsityksensä tutkittavasta aiheesta sekä yhteiskunnan vaikutus näiden käsitysten syntyyn. Kyselylomakkeesta saatua aineistoa avaan tutkielmassa käyttäen apunani sisällönanalyysia. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat käsitteet käsitys, globalisaatio, sekularisaatio ja monikulttuurisuus.
Tutkielma osoittaa, että yhteiskunnan muutokset, globalisaatio, sekularisaatio ja monikulttuurisuus, vaikuttavat päiväkodin katsomuskasvatukseen. Vaikutukset ovat sekä myönteisiä että kielteisiä. Tutkielma osoittaa myös, että katsomuskasvatus käsitteenä ymmärretään usein päiväkotityöntekijöiden keskuudessa melko suppeasti. Monen kohdalla katsomuskasvatus tarkoittaa pelkkää uskontokasvatusta.
Tutkielman pohjalta voidaan päätellä, että yhteiskunnan muuttuessa myös siihen kuuluvien instituutioiden tulisi mukautua muutoksiin. Tutkielman näkökulma ja tulokset antavat uuden näkökulman siihen, miten päiväkotien katsomuskasvatus ja sen toteuttajat sopeutuvat muuttuvaan yhteiskuntaan ja miten yhteiskunta heidän mielestään vaikuttaa katsomuskasvatukseen.