Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rehtoreiden ja opettajien esimies-alaissuhteen laatu ja opettajien työyhteisötaidot

Holm, Pauliina; Impilä, Fanny (2018-05-11)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Opiskelija1Holm_Pauliina_Opiskelija2Impila_Fanny_progradu.pdf (1.103Mb)
Lataukset: 

avoin
Holm, Pauliina
Impilä, Fanny
11.05.2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926088
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin rehtoreiden ja opettajien esimies-alaissuhteen laatua ja opettajien näkemyksiä omista työyhteisötaidoistaan. Lisäksi tutkittiin esimies-alaissuhteen yhteyttä opettajien työyhteisötaitoihin. Koska toimivan esimies-alaissuhteen on todettu olevan yhteydessä työntekijöiden työyhteisötaitoihin, haluttiin selvittää, mitkä työyhteisötaitojen ilmenemismuodot vaikuttavat juuri kouluorganisaatioissa.

Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 11 rehtoria ja 49 opettajaa. Esimies-alaissuhdetta lähestyttiin leader-member-exchange -teorian avulla. LMX-teorian mukaan korkealaatuinen esimies-alaissuhde muodostuu kahdensuuntaisesta vuorovaikutuksesta esimiehen ja työntekijän välillä.

Tulokset osoittivat, että rehtorit ja opettajat kokivat esimies-alaissuhteen korkealaatuisena ja opettajien näkemykset omista työyhteisötaidoistaan olivat hyviä. Esimies-alaissuhteella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys kahteen työyhteisötaidon ilmenemismuotoon: huomaavaisuuteen ja organisaatiouskollisuuteen. Esimies-alaissuhdetta ja sen yhteyttä työyhteisötaitoihin ei ole aikaisemmin tutkittu koulumaailmassa, joten tutkimuksen tulokset tuovat lisää tietoa ja ymmärrystä työyhteisötaidoista kasvatustieteen piiriin.



Avainsanat: esimies-alaissuhde, työyhteisötaidot, LMX- teoria, rehtorit, opettajat
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4446]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste