Rehtoreiden ja opettajien esimies-alaissuhteen laatu ja opettajien työyhteisötaidot
Holm, Pauliina; Impilä, Fanny (2018-05-11)
Rehtoreiden ja opettajien esimies-alaissuhteen laatu ja opettajien työyhteisötaidot
Holm, Pauliina
Impilä, Fanny
(11.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926088
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061926088
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin rehtoreiden ja opettajien esimies-alaissuhteen laatua ja opettajien näkemyksiä omista työyhteisötaidoistaan. Lisäksi tutkittiin esimies-alaissuhteen yhteyttä opettajien työyhteisötaitoihin. Koska toimivan esimies-alaissuhteen on todettu olevan yhteydessä työntekijöiden työyhteisötaitoihin, haluttiin selvittää, mitkä työyhteisötaitojen ilmenemismuodot vaikuttavat juuri kouluorganisaatioissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 11 rehtoria ja 49 opettajaa. Esimies-alaissuhdetta lähestyttiin leader-member-exchange -teorian avulla. LMX-teorian mukaan korkealaatuinen esimies-alaissuhde muodostuu kahdensuuntaisesta vuorovaikutuksesta esimiehen ja työntekijän välillä.
Tulokset osoittivat, että rehtorit ja opettajat kokivat esimies-alaissuhteen korkealaatuisena ja opettajien näkemykset omista työyhteisötaidoistaan olivat hyviä. Esimies-alaissuhteella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys kahteen työyhteisötaidon ilmenemismuotoon: huomaavaisuuteen ja organisaatiouskollisuuteen. Esimies-alaissuhdetta ja sen yhteyttä työyhteisötaitoihin ei ole aikaisemmin tutkittu koulumaailmassa, joten tutkimuksen tulokset tuovat lisää tietoa ja ymmärrystä työyhteisötaidoista kasvatustieteen piiriin.
Avainsanat: esimies-alaissuhde, työyhteisötaidot, LMX- teoria, rehtorit, opettajat
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 11 rehtoria ja 49 opettajaa. Esimies-alaissuhdetta lähestyttiin leader-member-exchange -teorian avulla. LMX-teorian mukaan korkealaatuinen esimies-alaissuhde muodostuu kahdensuuntaisesta vuorovaikutuksesta esimiehen ja työntekijän välillä.
Tulokset osoittivat, että rehtorit ja opettajat kokivat esimies-alaissuhteen korkealaatuisena ja opettajien näkemykset omista työyhteisötaidoistaan olivat hyviä. Esimies-alaissuhteella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys kahteen työyhteisötaidon ilmenemismuotoon: huomaavaisuuteen ja organisaatiouskollisuuteen. Esimies-alaissuhdetta ja sen yhteyttä työyhteisötaitoihin ei ole aikaisemmin tutkittu koulumaailmassa, joten tutkimuksen tulokset tuovat lisää tietoa ja ymmärrystä työyhteisötaidoista kasvatustieteen piiriin.
Avainsanat: esimies-alaissuhde, työyhteisötaidot, LMX- teoria, rehtorit, opettajat