Globaalin verkkokaupan lanseerauksen strategia : Strategiset menestystekijät pk-yrityksen verkkokaupan kansainvälistymisessä
Knaapi, Krista (2018-06-12)
Globaalin verkkokaupan lanseerauksen strategia : Strategiset menestystekijät pk-yrityksen verkkokaupan kansainvälistymisessä
Knaapi, Krista
(12.06.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061325804
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061325804
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee strategian roolia kansainvälisen verkkokaupan lanseerauksessa. Tutkielman tavoitteena oli tutkia kuluttajatuotteita myyvien suomalaisten pk-yritysten liiketoimintastrategioita globaalin verkkokauppansa lanseerauksessa. Tutkielmassa selvitettiin, millaisia liiketoimintastrategioita kolmella pk-kokoluokan case-yrityksellä oli verkkokauppansa kansainvälisessä lanseerauksessa, ja selvitettiin lisäksi, millaisia strategisia menestystekijöitä verkkokauppatoiminnan aloittamisessa oltiin koettu.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa tarkastellaan verkkoliiketoimintaa ja verkkokaupankäyntiä, sen erityispiirteitä, kansainvälistymisen strategiamalleja ja kansainvälisen verkkokauppastrategian muodostamista, sekä verkkokauppatoiminnassa eritoten kriittisiksi menestystekijöiksi nostettuja osa-alueita. Kirjallisuuskatsauksen perusteella luotiin runko teemahaastatteluihin, joihin tämä case-tutkimus pohjautuu. Tutkielma on lähestymistavaltaan laadullinen ja tutkimus tehtiin käyttäen toiminta-analyyttista tutkimusotetta. Haastatteluiden avulla kerättyä tietoa ja kokemuksia case-yritysten verkkokaupan lanseerauksen liiketoimintastrategioista avattiin, tarkasteltiin ja arvioitiin tämän tutkielman teoreettisen viitekehyksen valossa. Lopulta kolmesta tapauksesta tehtiin yhteenveto, minkä avulla pyrittiin löytämään yhteneväisyyksiä tapausten välillä.
Tutkimuksen tulokset paljastivat pk-yritysten verkkokauppastrategioiden moniulotteisuuden. Tutkimuksessa selvisi, että tehdyn strategiatyön laajuus vaihteli suomalaisten pk-yritysten globaalin verkkokaupan lanseerauksissa, mutta jokaisessa tapauksessa joitain strategisia osa-alueita oltiin huomioitu. Case-yrityksillä oli ollut teoreettisen strategiaprosessimallin mukaista etenemistä vaihtelevasti. Strategisen toimenpiteiden kattavuudella ei tässä tutkimuksessa havaittu olevan suoraa yhteyttä verkkokaupan menestykseen kansainvälistymisen alkutaipaleella. Case-yritysten verkkokauppastrategiat sisälsivät yhteneväisyyksiä, ja niissä oltiin koettu samoja strategisia osa-alueita verkkoliiketoiminnan kannalta äärimmäisen tärkeiksi. Tutkimuksen perusteella identifioitiin case-yritysten kokemuksiin perustuvia kriittisimpiä menestystekijöitä ja keskeisimpiä strategisia haasteita pk-verkkokauppojen lanseeraamisessa. Nämä tulokset vahvistivat suurilta osin teoriapuolella esiintuotua tutkimustietoa verkkokaupan kriittisistä menestystekijöistä.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa tarkastellaan verkkoliiketoimintaa ja verkkokaupankäyntiä, sen erityispiirteitä, kansainvälistymisen strategiamalleja ja kansainvälisen verkkokauppastrategian muodostamista, sekä verkkokauppatoiminnassa eritoten kriittisiksi menestystekijöiksi nostettuja osa-alueita. Kirjallisuuskatsauksen perusteella luotiin runko teemahaastatteluihin, joihin tämä case-tutkimus pohjautuu. Tutkielma on lähestymistavaltaan laadullinen ja tutkimus tehtiin käyttäen toiminta-analyyttista tutkimusotetta. Haastatteluiden avulla kerättyä tietoa ja kokemuksia case-yritysten verkkokaupan lanseerauksen liiketoimintastrategioista avattiin, tarkasteltiin ja arvioitiin tämän tutkielman teoreettisen viitekehyksen valossa. Lopulta kolmesta tapauksesta tehtiin yhteenveto, minkä avulla pyrittiin löytämään yhteneväisyyksiä tapausten välillä.
Tutkimuksen tulokset paljastivat pk-yritysten verkkokauppastrategioiden moniulotteisuuden. Tutkimuksessa selvisi, että tehdyn strategiatyön laajuus vaihteli suomalaisten pk-yritysten globaalin verkkokaupan lanseerauksissa, mutta jokaisessa tapauksessa joitain strategisia osa-alueita oltiin huomioitu. Case-yrityksillä oli ollut teoreettisen strategiaprosessimallin mukaista etenemistä vaihtelevasti. Strategisen toimenpiteiden kattavuudella ei tässä tutkimuksessa havaittu olevan suoraa yhteyttä verkkokaupan menestykseen kansainvälistymisen alkutaipaleella. Case-yritysten verkkokauppastrategiat sisälsivät yhteneväisyyksiä, ja niissä oltiin koettu samoja strategisia osa-alueita verkkoliiketoiminnan kannalta äärimmäisen tärkeiksi. Tutkimuksen perusteella identifioitiin case-yritysten kokemuksiin perustuvia kriittisimpiä menestystekijöitä ja keskeisimpiä strategisia haasteita pk-verkkokauppojen lanseeraamisessa. Nämä tulokset vahvistivat suurilta osin teoriapuolella esiintuotua tutkimustietoa verkkokaupan kriittisistä menestystekijöistä.