Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden suomi toisena kielenä -opettamisen valmiuksien kehittyminen

Rantanen, Noora; Kuusisto, Roosa (2017-12-21)

Luokanopettajaopiskelijoiden suomi toisena kielenä -opettamisen valmiuksien kehittyminen

Rantanen, Noora
Kuusisto, Roosa
(21.12.2017)
Katso/Avaa
Kuusisto_Roosa_Rantanen_Noora_progradu.pdf (2.314Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801111294
Tiivistelmä
Suomi toisena kielenä (S2) -opetuksen tarve on maahanmuuton vauhdittumisen ja PISA-tulosten heikentymisen myötä kasvanut, ja se on huomioitu entistä selkeämmin myös uudessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa (POPS 2014). S2-opetuksen kehittäminen on asettanut uusia haasteita opettajankoulutukselle, sillä monikielisen luokan opettaminen edellyttää opettajilta yhä parempaa kielitietoisuutta. Vaikka virallisesti luokanopettaja on koulutukseltaan kelpoinen opettamaan S2-määrää omalle luokalleen, opettajaopiskelijat kokevat taitonsa opettaa monikielistä luokkaa riittämättömiksi. Jotta S2-oppijoiden tasa-arvoinen koulutus pystyttäisiin takaamaan tulevaisuudessakin, on monikulttuuristumisen asettamiin haasteisiin pyrittävä vastaamaan entistä paremmin. (Acquah 2015.)

Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme kandidaatintutkintonsa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden koettuja valmiuksia tukea S2-oppijoita. Tutkimuksessa on sekä poikittais- että pitkittäistutkimuksen piirteitä: keskitymme tarkastelemaan tilannetta alemman korkeakoulututkinnon lopussa, mutta huomioimme myös valmiuksien kehittymisen opintojen aikana. Lisäksi tutkimme koulutuksen kehitysmahdollisuuksia opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimusaineisto sisälsi sekä määrällistä että laadullista tietoa, jota käsiteltiin monimenetelmällisesti.

Tulokset tukivat aiempien tutkimusten havaintoja siitä, että opiskelijat kokivat vielä kandidaatintutkintonsa loppuvaiheessa epävarmuutta taidoistaan tukea S2-oppijoita. Valmiudet olivat kuitenkin kehittyneet tähänastisten opintojen aikana erityisesti käytännön opetusharjoitteluissa. Puutteita koettiin etenkin S2-opetukseen liittyvän teoriatiedon käytäntöön soveltamisessa. Jotta luokanopettajan koulutus pystyisi paremmin vastaamaan todellisen työn osaamisvaatimuksiin, tulisi jo kandidaatintutkinnon opintoja kehittää niin, että myös luento- ja seminaarikursseilla käsiteltäisiin S2-pedagogiikkaa. Kaikissa Suomen luokanopettajan koulutuksissa ei tarjota kielitietoisuuteen tai monikulttuurisuuteen liittyviä kursseja pakollisina tutkintoon sisältyvinä suorituksina, minkä vuoksi tutkimuksemme käytäntöön soveltaminen onkin juuri nyt ajankohtaista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste