MOVE-MITTAUSTULOSTEN HYÖDYNTÄMINEN : luokanopettajien kokemukset ensimmäisenä mittausvuonna
Ritala, Vappu (2018-02-06)
MOVE-MITTAUSTULOSTEN HYÖDYNTÄMINEN : luokanopettajien kokemukset ensimmäisenä mittausvuonna
Ritala, Vappu
(06.02.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802263585
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802263585
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten liikkumattomuus on vuosikymmenten aikana lisääntynyt ja fyysiset edellytykset selvitä arkipäivän haasteista huonontuneet. Hyvä fyysinen toimintakyky on tärkeää arjesta selviämisen kannalta. Toimintakyvyn kartoittamiseksi on luotu Move - fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä, jonka tavoitteena on kannustaa lapsia ja nuoria fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen. Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittaa opettajia 1.8.2016 alkaen suorittamaan Move-mittaukset alakoulussa viidesluokkalaisille.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajat hyödynsivät ensimmäisen mittauskerran jälkeisiä Move-mittaustuloksia oppilaiden fyysisen toimintakyvyn edistämiseksi. Lisäksi selvitettiin Move-mittauksissa ilmenneet haasteet sekä miten Move-mittaustuloksia voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa. Tutkimusaineisto koostui 14 luokanopettajasta, jotka opettivat viidennen luokan liikuntaa. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisesti puolistrukturoidulla haastattelulla. Opettajien vastaukset analysoitiin ja teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaan. Teemojen perusteella opettajat tyypiteltiin kolmeen eri hyödyntäjätyyppiin: aktiivisiin, satunnaisiin ja passiivisiin hyödyntäjiin.
Move-mittaustuloksia hyödynnettiin eniten liikuntatunneilla, joille aktiiviset ja satunnaiset hyödyntäjät lisäsivät motorisia perustaitoja, voimaa ja liikkuvuutta kehittäviä harjoitteita. Merkittävä tulos oli, etteivät opettajat käyneet kahdenkeskeisiä palautekeskusteluja oppilaiden kanssa Move-mittaustuloksista. Vaikka aineiston opettajat käsittelivät tuloksia ryhmäkohtaisesti, ilmeni opettajan antaman palautteen jääneen pintapuoliseksi. Oppilaan kannustaminen omatoimiseen fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen voidaan todeta jääneen heikolle tasolle.
Haasteet Move-prosessissa hankaloittivat mittaustulosten hyödyntämistä. Haasteita ilmeni mittaustilanteissa sekä mittaustulosten käsittelyvaiheessa. Aineiston perusteella haasteeksi tulkittiin lisäksi opettajien perehtymättömyys Moveen. Opettajien vastauksia tulevaisuuden hyödyntämismahdollisuuksista ohjasi se, miten he olivat jo aiemmin hyödyntäneet Movea opetuksessaan.
Tutkimus suoritettiin Moven ensimmäisenä lukuvuotena, joten tutkimuksen tuloksiin voidaan suhtautua varauksellisesti. Pienen otannan vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä Suomen tasolle.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajat hyödynsivät ensimmäisen mittauskerran jälkeisiä Move-mittaustuloksia oppilaiden fyysisen toimintakyvyn edistämiseksi. Lisäksi selvitettiin Move-mittauksissa ilmenneet haasteet sekä miten Move-mittaustuloksia voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa. Tutkimusaineisto koostui 14 luokanopettajasta, jotka opettivat viidennen luokan liikuntaa. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisesti puolistrukturoidulla haastattelulla. Opettajien vastaukset analysoitiin ja teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaan. Teemojen perusteella opettajat tyypiteltiin kolmeen eri hyödyntäjätyyppiin: aktiivisiin, satunnaisiin ja passiivisiin hyödyntäjiin.
Move-mittaustuloksia hyödynnettiin eniten liikuntatunneilla, joille aktiiviset ja satunnaiset hyödyntäjät lisäsivät motorisia perustaitoja, voimaa ja liikkuvuutta kehittäviä harjoitteita. Merkittävä tulos oli, etteivät opettajat käyneet kahdenkeskeisiä palautekeskusteluja oppilaiden kanssa Move-mittaustuloksista. Vaikka aineiston opettajat käsittelivät tuloksia ryhmäkohtaisesti, ilmeni opettajan antaman palautteen jääneen pintapuoliseksi. Oppilaan kannustaminen omatoimiseen fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen voidaan todeta jääneen heikolle tasolle.
Haasteet Move-prosessissa hankaloittivat mittaustulosten hyödyntämistä. Haasteita ilmeni mittaustilanteissa sekä mittaustulosten käsittelyvaiheessa. Aineiston perusteella haasteeksi tulkittiin lisäksi opettajien perehtymättömyys Moveen. Opettajien vastauksia tulevaisuuden hyödyntämismahdollisuuksista ohjasi se, miten he olivat jo aiemmin hyödyntäneet Movea opetuksessaan.
Tutkimus suoritettiin Moven ensimmäisenä lukuvuotena, joten tutkimuksen tuloksiin voidaan suhtautua varauksellisesti. Pienen otannan vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä Suomen tasolle.