Alakouluikäisten kehitysvammaisten kokema sosiaalinen osallisuus yleisopetuksen ryhmässä sekä heidän opettajiensa antama tuki
Turpela, Saija (2018-02-20)
Alakouluikäisten kehitysvammaisten kokema sosiaalinen osallisuus yleisopetuksen ryhmässä sekä heidän opettajiensa antama tuki
Turpela, Saija
(20.02.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803023680
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803023680
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten lievästi ja keskivaikeasti kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia sosiaalisesta osallisuudesta yleisopetuksen ryhmässä sekä heidän opettajiensa kokemuksia oppilaiden sosiaalisen osallisuuden tukemisesta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta sekä teemahaastattelumenetelmää, jota oppilaiden kohdalla tuettiin kuvakorttien avulla. Tutkimus perustuu fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusta varten haastateltiin viittä alakouluikäistä lievästi tai keskivaikeasti kehitysvammaista oppilasta, jotka opiskelivat yleisopetuksen ryhmässä kokoaikaisesti sekä heidän viittä opettajaansa. Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuussa 2016 kahdesta Uudenmaan ja yhdestä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa sijaitsevasta kunnasta.
Tutkimuksessa tuli esille, että lievästi ja keskivaikeasti kehitysvammaiset oppilaat kokivat luokkakavereiden suhtautumisen heihin luokassa myönteisenä eikä heillä ollut kokemuksia ryhmän ulkopuolella jäämisestä luokkatilanteessa. Heidän mielestään työskentely luokkakavereiden kanssa oli miellyttävää. Suurin osa oppilaista toi esille, että heillä on luokallaan kavereita, mutta vain alle puolet oppilaista viettivät esimerkiksi välitunnilla aikaa luokkakavereidensa seurassa.
Kaikkien luokanopettajien mielestä kehitysvammaiset oppilaat tulivat yleisesti ottaen luokkaympäristössä luokkakavereiden kanssa hyvin toimeen. Suurin osa opettajista kuitenkin koki, että oppilaiden kaverisuhteet luokkakavereiden kanssa eivät olleet täysin vertaisia ja molemminpuolisia. Opettajat toivat esille monipuolisia ja harkittuja käytänteitä, joilla he olivat pyrkineet välttämään kehitysvammaisen oppilaan erityisyyden korostuminen ja leimautuminen sekä lisäämään monipuolisia vuorovaikutustilanteita luokkakavereiden kanssa. Kuitenkin oppilaiden vertaissuhteiden tukeminen osoittautui opettajien vastauksissa vähäiseksi ja siinä ilmeni opettajien toiminnassa epävarmuutta. Tähän asiaan luokanopettajat tarvitsisivat jatkossa tukea, että sosiaalinen osallisuus voisi nykyistä paremmin toteutua yleisopetuksen ryhmässä, johon on integroitu kehitysvammainen oppilas.
Tutkimuksessa tuli esille, että lievästi ja keskivaikeasti kehitysvammaiset oppilaat kokivat luokkakavereiden suhtautumisen heihin luokassa myönteisenä eikä heillä ollut kokemuksia ryhmän ulkopuolella jäämisestä luokkatilanteessa. Heidän mielestään työskentely luokkakavereiden kanssa oli miellyttävää. Suurin osa oppilaista toi esille, että heillä on luokallaan kavereita, mutta vain alle puolet oppilaista viettivät esimerkiksi välitunnilla aikaa luokkakavereidensa seurassa.
Kaikkien luokanopettajien mielestä kehitysvammaiset oppilaat tulivat yleisesti ottaen luokkaympäristössä luokkakavereiden kanssa hyvin toimeen. Suurin osa opettajista kuitenkin koki, että oppilaiden kaverisuhteet luokkakavereiden kanssa eivät olleet täysin vertaisia ja molemminpuolisia. Opettajat toivat esille monipuolisia ja harkittuja käytänteitä, joilla he olivat pyrkineet välttämään kehitysvammaisen oppilaan erityisyyden korostuminen ja leimautuminen sekä lisäämään monipuolisia vuorovaikutustilanteita luokkakavereiden kanssa. Kuitenkin oppilaiden vertaissuhteiden tukeminen osoittautui opettajien vastauksissa vähäiseksi ja siinä ilmeni opettajien toiminnassa epävarmuutta. Tähän asiaan luokanopettajat tarvitsisivat jatkossa tukea, että sosiaalinen osallisuus voisi nykyistä paremmin toteutua yleisopetuksen ryhmässä, johon on integroitu kehitysvammainen oppilas.