Luokanopettajien käsityksiä hyvästä oppimisilmapiiristä ja keinoista luoda sitä
Heinonen, Iida (2018-03-07)
Luokanopettajien käsityksiä hyvästä oppimisilmapiiristä ja keinoista luoda sitä
Heinonen, Iida
(07.03.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803145981
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803145981
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ja näkemyksiä hyvästä ilmapiiristä ja sen tärkeydestä. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien keinoja luoda ja ylläpitää hyvää oppimisilmapiiriä.
Tämän laadullisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin syksyn 2017 aikana Länsi-Suomen alueella työskenteleville luokanopettajille (n=9). Halukkuutta osallistua tutkimukseen kysyttiin tekstiviestillä tai sähköpostitse. Aineistoon kuuluu yhdeksän luokanopettajan haastattelut.
Tutkimus osoitti, että kaikki luokanopettajat kokivat ilmapiirin erittäin tärkeäksi oppilaiden viihtymisen kannalta, heidän on hyvä olla siellä ja he tulevat sinne mielellään. Opettajien mukaan hyvään ilmapiiriin kuuluu se, että kaikilla on turvallinen olo, kaikkia kohdellaan tasavertaisesti, mutta jokainen saa kuitenkin olla oma itsensä. Ilmapiirin merkitys korostui oppilaan koulu-uran alkuvuosina, opettajat kokivat, että mitä vanhempia oppilaat ovat, sitä vaikeampaa hyvää ilmapiiriä on luoda. Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että opettajalla on iso vastuu luokan ilmapiirin luomisessa, mutta yksin hän ei siihen kykene.
Opettajat nostivat esiin sen, että hyvässä ilmapiirissä lapset uskaltavat vastata opettajan esittämiin kysymyksiin ja uskaltavat tehdä virheitä, joiden kautta opitaan. Ilmapiirin nähtiinkin olevan suoraan yhteydessä oppilaiden oppimiseen. Opettajien mukaan oppilaat omaksuvat asioita paremmin hyvässä ilmapiirissä ja opettaja voi käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä. Luokan vuorovaikutussuhteilla nähtiin olevan vaikutusta luokan ilmapiiriin ja opettajan tulee olla vastuussa niiden onnistumisesta.
Opettajien esille nostamia keinoja hyvän ilmapiirin luomiseen ja ylläpitämiseen olivat esimerkiksi hyvä ryhmäytyminen, oppilaantuntemus, opettajan välitön puuttuminen ristiriitatilanteisiin, ryhmätyöt ja projektit sekä positiivisuus ja oppilaiden kehuminen säännöllisesti. Haasteina nähtiin ryhmädynamiikan tai yksittäisen oppilaan ongelmat, resurssien tai ajan puute ja opettajien vaihtuvuus.
Opettajat kokivat, että ilmapiirin eteen olisi tärkeää tehdä töitä, se ei muodostu itsestään. Ilmapiirin luominen ja ylläpitäminen koettiin jatkuvana järjestelmällisenä toimintana, jonka onnistuminen on kiinni siitä, miten paljon opettaja on sen eteen valmis näkemään vaivaa.
Tämän laadullisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin syksyn 2017 aikana Länsi-Suomen alueella työskenteleville luokanopettajille (n=9). Halukkuutta osallistua tutkimukseen kysyttiin tekstiviestillä tai sähköpostitse. Aineistoon kuuluu yhdeksän luokanopettajan haastattelut.
Tutkimus osoitti, että kaikki luokanopettajat kokivat ilmapiirin erittäin tärkeäksi oppilaiden viihtymisen kannalta, heidän on hyvä olla siellä ja he tulevat sinne mielellään. Opettajien mukaan hyvään ilmapiiriin kuuluu se, että kaikilla on turvallinen olo, kaikkia kohdellaan tasavertaisesti, mutta jokainen saa kuitenkin olla oma itsensä. Ilmapiirin merkitys korostui oppilaan koulu-uran alkuvuosina, opettajat kokivat, että mitä vanhempia oppilaat ovat, sitä vaikeampaa hyvää ilmapiiriä on luoda. Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että opettajalla on iso vastuu luokan ilmapiirin luomisessa, mutta yksin hän ei siihen kykene.
Opettajat nostivat esiin sen, että hyvässä ilmapiirissä lapset uskaltavat vastata opettajan esittämiin kysymyksiin ja uskaltavat tehdä virheitä, joiden kautta opitaan. Ilmapiirin nähtiinkin olevan suoraan yhteydessä oppilaiden oppimiseen. Opettajien mukaan oppilaat omaksuvat asioita paremmin hyvässä ilmapiirissä ja opettaja voi käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä. Luokan vuorovaikutussuhteilla nähtiin olevan vaikutusta luokan ilmapiiriin ja opettajan tulee olla vastuussa niiden onnistumisesta.
Opettajien esille nostamia keinoja hyvän ilmapiirin luomiseen ja ylläpitämiseen olivat esimerkiksi hyvä ryhmäytyminen, oppilaantuntemus, opettajan välitön puuttuminen ristiriitatilanteisiin, ryhmätyöt ja projektit sekä positiivisuus ja oppilaiden kehuminen säännöllisesti. Haasteina nähtiin ryhmädynamiikan tai yksittäisen oppilaan ongelmat, resurssien tai ajan puute ja opettajien vaihtuvuus.
Opettajat kokivat, että ilmapiirin eteen olisi tärkeää tehdä töitä, se ei muodostu itsestään. Ilmapiirin luominen ja ylläpitäminen koettiin jatkuvana järjestelmällisenä toimintana, jonka onnistuminen on kiinni siitä, miten paljon opettaja on sen eteen valmis näkemään vaivaa.