Media ja kasvatus : Tutkimus yhdeksäsluokkalaisten medialukutaidosta ja mediankäyttötavoista
Alagoda, Ari; Nygård, Sakari (2018-02-06)
Media ja kasvatus : Tutkimus yhdeksäsluokkalaisten medialukutaidosta ja mediankäyttötavoista
Alagoda, Ari
Nygård, Sakari
(06.02.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803023686
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803023686
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin yhdeksäsluokkalaisten medialukutaidon tasoa ja sitä, miten nuoret mediaa käyttävät. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vastaako yhdeksännen luokan oppilaiden medialukutaidon taso perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamia vaatimuksia. Tutkimuksen avulla haluttiin saada selville, minkälaisia sosiaalisen median sovelluksia nuoret käyttävät ja minkälaista sisältöä he itse sosiaaliseen mediaan julkaisevat. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohteena oli 36 yhdeksännen luokan oppilasta. Poikia kyselyyn vastanneistaoppilaista oli 17 ja tyttöjä 19. Heidän medialukutaitonsa tasoa pyrittiin saamaan selville esittämällä heille kysymyksiä tiedon saavuttamiseen, arviointiin ja analysointiin sekä oman sisällön julkaisemiseen liittyen. Tutkimuksen mukaan vastaajat seuraavat uutisia ja etsivät tietoa monenlaisista lähteistä. Heistä suurin osa lukee uutisia viikoittain monesta erilaisesta mediasta. Opetussuunnitelmassa asetettu tavoite tiedon saavuttamisesta toteutuu. Sosiaalisessa mediassa nuorten havaittiin olevan hyvin aktiivisia ja melkein kaikkien julkaisseen myös omaa sisältöä muiden tarkasteltavaksi, joten opetussuunnitelman tavoite oman sisällön julkaisemisesta toteutuu. Tiedon arvioinnin ja analysoinnin taito ei ole noin kolmasosalla vastaajista opetussuunnitelman asettamalla tasolla. Kyseisillä vastaajilla oli vaikeuksia uutisten analysoinnissa ja arvioinnissa.