Käsityön aineenopettajaopiskelijoiden teknologispedagogiset ratkaisut 3D-mallinnuksen opetuksen suunnittelussa
Rantanen, Ari (2018-02-12)
Käsityön aineenopettajaopiskelijoiden teknologispedagogiset ratkaisut 3D-mallinnuksen opetuksen suunnittelussa
Rantanen, Ari
(12.02.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803125840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803125840
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa luodaan katsaus käsityön aineenopettajaopiskelijoiden ajattelumalleihin tietoteknologiaan perustuvan käsityön opetuksen suunnittelussa. Tutkielman tarkoituksena on tuoda esille näkökohtia, jotka voisivat olla hyödyksi opetuksen kehittämiselle. Tutkielma rakentuu teknologian ja opetuksen integroinnin tutkimiseen soveltuvan TPACK- teoriamallin ohjaamana ja tämä luo tutkielmalle kehyksen, jossa tutkittavaa asiaa lähestytään teknologian, pedagogiikan ja opetussisällön muodostaman kokonaisuuden näkökulmasta.
Tutkielma on lähestymistavaltaan laadullinen ja tutkimusote painottuu etnografiaan. Tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 2017 käsityön aineenopettajakoulutuksen maisterivaiheen kurssilla. Aineisto koostuu 12:sta opiskelijoiden valmistamasta harjoitusopetussuunnitelmasta, joissa opetussisältönä toimii 3D-mallinnus. Suunnitelmat analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opiskelijoiden suunnittelema opetus oli tulosten mukaan oppilaslähtöisyyteen ja sisältöön painottuvaa. Teknologian pedagoginen hyödyntäminen nousi tutkimuksen aineistossa suurimmaksi kehittämismahdollisuudeksi. Kehittämistä voisi edesauttaa keskittymällä luovien pedagogisten toimintamallien etsimiseen ottaen huomioon digitaalisen valmistamisen kokonaisuus. Teknologispedagogisen luovuuden kehittymisessä opettajankoulutus on tärkeässä roolissa.
Tutkielma on lähestymistavaltaan laadullinen ja tutkimusote painottuu etnografiaan. Tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 2017 käsityön aineenopettajakoulutuksen maisterivaiheen kurssilla. Aineisto koostuu 12:sta opiskelijoiden valmistamasta harjoitusopetussuunnitelmasta, joissa opetussisältönä toimii 3D-mallinnus. Suunnitelmat analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opiskelijoiden suunnittelema opetus oli tulosten mukaan oppilaslähtöisyyteen ja sisältöön painottuvaa. Teknologian pedagoginen hyödyntäminen nousi tutkimuksen aineistossa suurimmaksi kehittämismahdollisuudeksi. Kehittämistä voisi edesauttaa keskittymällä luovien pedagogisten toimintamallien etsimiseen ottaen huomioon digitaalisen valmistamisen kokonaisuus. Teknologispedagogisen luovuuden kehittymisessä opettajankoulutus on tärkeässä roolissa.