Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SEITSEMÄSLUOKKALAISTEN SOSIODIGITAALINEN OSALLISTUMINEN, TVT-TAIDOT JA VERTAISSUHTEET VERKOSSA

Pahikkala, Emmi; Lahtinen, Pauliina (2018-04-09)

SEITSEMÄSLUOKKALAISTEN SOSIODIGITAALINEN OSALLISTUMINEN, TVT-TAIDOT JA VERTAISSUHTEET VERKOSSA

Pahikkala, Emmi
Lahtinen, Pauliina
(09.04.2018)
Katso/Avaa
Lahtinen_Pauliina_Pahikkala_Emmi_progradu.pdf (1.309Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042418393
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten seitsemäsluokkalaiset käyttävät Internetiä sekä sukupuolten välisiä eroja Internetin käyttötavoissa. Internetin käyttöä lähestyttiin sosiodigitaalisen osallistumisen näkökulmasta, johon kuuluu kaikki sosiaalinen toiminta, joka välittyy digitaalisin välinein. Samalla kartoitettiin seitsemäsluokkalaisten tieto- ja viestintäteknologisia taitoja sekä sukupuolten välisiä eroja edellä mainituissa taidoissa. Tutkimuksessa tutkittiin lisäksi viettävätkö nuoret samojen kavereiden kanssa aikaa Internetissä ja kasvokkain.

Tutkimus on osa Helsingin yliopiston Mind the Gap -tutkimushanketta, jonka tutkimusaineisto kerättiin laajalla kyselylomakkeella helsinkiläisistä peruskouluista. Tämän tutkimuksen osallistujiin kuului 196 seitsemäsluokkalaista. Tutkimuksessa käytettiin kyselylomakkeen kysymyksiä ja väittämiä, jotka selvittivät sosiodigitaalista osallistumista ja tvt-taitoja sekä taustatiedoista sukupuolta. Lisäksi hyödynnettiin verkostokyselyä, jossa oppilaiden tuli valita heille annetusta nimilistasta oman vuosiluokkansa oppilaita, joiden kanssa he viettävät aikaa kasvotusten ja verkossa sekä joilta he pyytävät apua tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvissä asioissa. Tutkimuksessa korostui kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusote.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että seitsemäsluokkalaiset käyttävät Internetiä suurimmaksi osaksi viestittelyyn, musiikin kuunteluun sekä kuvien ja videoiden katseluun. Internetin käyttäminen omien tuotosten jakamiseen julkisesti tai haastavampien teknologisten toimien tekemiseen on vähäistä. Nuorten tvt-taidot eivät ole tutkimuksen mukaan kovinkaan hyvät eivätkä riittävät. Suurin osa seitsemäsluokkalaisista osaa tieto- ja viestintäteknologian perustaitoja, mutta edistyneempiä ja asiantuntijataitoja osaavat vain harvat. Verkostoaineiston tarkastelu osoitti, että seitsemäsluokkalaiset viettävät samojen kavereiden kanssa aikaa sekä Internetissä että kasvokkain.

Monimediainen tiedonvälitys, maailmanlaajuiset tietoverkot, sosiaalinen media ja vertaissuhteet muokkaavat lasten ja nuorten arvomaailmaa sekä ovat oleellinen osa heidän elämää, jolloin myös arvokasvatuksen ja koulutuksen tulee huomioida nämä asiat. Opettajat tarvitsevat tietoa nuorten elämästä, jotta he voivat opetuksessa huomioida nuorten tarpeet ja elämäntilanne sekä tukea lasten ja nuorten kehittymistä. Tämän vuoksi onkin tärkeää saada ajankohtaista tietoa nuorten Internetin käytöstä ja tvt-taidoista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste