Ennustavatko varhaiset sosio-emotionaaliset vaikeudet sijoittumista tuen portaisiin esiopetuksessa?
Mäenpää, Annemari (2018-03-09)
Ennustavatko varhaiset sosio-emotionaaliset vaikeudet sijoittumista tuen portaisiin esiopetuksessa?
Mäenpää, Annemari
(09.03.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803236132
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803236132
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustavatko varhaiset sosio-emotionaaliset vaikeudet lasten sijoittumista tuen portaisiin esiopetuksessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, vaikuttaako perhetausta sosio-emotionaalisiin vaikeuksiin, ovatko vaikeudet pysyviä ja onko jompikumpi sukupuoli vahvemmin edustettuna sosio-emotionaalisten vaikeuksien riskiryhmässä. Varhain sosio-emotionaalisten vaikeuksien riskiryhmään kuuluneiden lasten sijoittumista tuen portaisiin tutkittiin Hyvän kasvun avaimet -pitkittäistutkimuksella. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1833 perhettä, joista 233 perhettä osallistui myös esiopetusta käsittelevään kyselyyn. Lasten sosio-emotionaalisten vaikeuksien riskiryhmään kuulumista selvitettiin lasten ollessa 18 kuukauden sekä 36 kuukauden ikäisiä vanhemmilta kerätyn kyselylomakeaineiston avulla. Lasten ollessa esikoulussa tehostetun ja erityisen tuen portaille sijoittumista selvitettiin, kuten aiemminkin, vanhemmille lähetetyn kyselylomakkeen avulla.
Lapsi kasvaa ja kehittyy koko ajan, läpi lapsuuden. Varhaislapsuudessa erityisesti emotionaalinen ja sosiaalinen kehitys ovat tärkeitä. Lapset kehittyvät jokainen omaan tahtiinsa, vaikka kehityksestä voidaankin erottaa kaikille yhteisiä piirteitä. Kaikilla lapsilla sosio-emotionaalinen kehitys ei kuitenkaan suju ongelmitta. Sosio-emotionaalisista vaikeuksista on puhuttu jo kauan, mutta määrittelyt vaikeuksista saattavat poiketa toisistaan ja riippuvat paljolti määrittelijästä. Sosio-emotionaaliset vaikeudet esiintyvät kuitenkin aina jossakin ympäristössä ja tyypillisiä sosio-emotionaalisia vaikeuksia voidaan havaita.
Varhaiskasvatukseen kuuluva esiopetus on yksi merkittävistä ajanjaksoista lapsen elämässä. Koulujärjestelmässä annettava tuki on uudistunut 2010-luvun alussa, ja se on jaettu kolmelle portaalle: yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen, joita toteutetaan myös esiopetuksessa.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan perhetausta ei vaikuta sosio-emotionaalisten vaikeuksien ilmenemiseen. Vaikeudet näyttäytyivät kuitenkin tutkimuksen mukaan melko pysyvinä ja 36 kuukauden iässä tytöt olivat vahvemmin edustettuina riskiryhmään kuuluvissa. Toisin kuin voisi olettaa, sosio-emotionaalisten vaikeuksien riskiryhmään kuuluminen ei ennustanut lasten sijoittumista tehostettuun tai erityiseen tukeen esiopetuksessa.
Lapsi kasvaa ja kehittyy koko ajan, läpi lapsuuden. Varhaislapsuudessa erityisesti emotionaalinen ja sosiaalinen kehitys ovat tärkeitä. Lapset kehittyvät jokainen omaan tahtiinsa, vaikka kehityksestä voidaankin erottaa kaikille yhteisiä piirteitä. Kaikilla lapsilla sosio-emotionaalinen kehitys ei kuitenkaan suju ongelmitta. Sosio-emotionaalisista vaikeuksista on puhuttu jo kauan, mutta määrittelyt vaikeuksista saattavat poiketa toisistaan ja riippuvat paljolti määrittelijästä. Sosio-emotionaaliset vaikeudet esiintyvät kuitenkin aina jossakin ympäristössä ja tyypillisiä sosio-emotionaalisia vaikeuksia voidaan havaita.
Varhaiskasvatukseen kuuluva esiopetus on yksi merkittävistä ajanjaksoista lapsen elämässä. Koulujärjestelmässä annettava tuki on uudistunut 2010-luvun alussa, ja se on jaettu kolmelle portaalle: yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen, joita toteutetaan myös esiopetuksessa.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan perhetausta ei vaikuta sosio-emotionaalisten vaikeuksien ilmenemiseen. Vaikeudet näyttäytyivät kuitenkin tutkimuksen mukaan melko pysyvinä ja 36 kuukauden iässä tytöt olivat vahvemmin edustettuina riskiryhmään kuuluvissa. Toisin kuin voisi olettaa, sosio-emotionaalisten vaikeuksien riskiryhmään kuuluminen ei ennustanut lasten sijoittumista tehostettuun tai erityiseen tukeen esiopetuksessa.