Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

POIKIEN KOULUVIIHTYVYYDEN RAKENTUMINEN PIENISSÄ KYLÄKOULUISSA

Lahtinen, Aleksi; Nurmi, Taneli (2018-03-26)

POIKIEN KOULUVIIHTYVYYDEN RAKENTUMINEN PIENISSÄ KYLÄKOULUISSA

Lahtinen, Aleksi
Nurmi, Taneli
(26.03.2018)
Katso/Avaa
Lahtinen_Aleksi_Nurmi_Taneli_progradu.pdf (588.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518459
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka viidesluokkalaisten poikien kouluviihtyvyys rakentuu pienissä, enintään sadan oppilaan kyläkouluissa. Tutkimuksen lähtökohta perustuu tutkijoiden proseminaaritutkielmaan, jossa tarkasteltiin kouluviihtyvyyden eroja kaupunki- ja kyläkoulujen välillä. Kyseisessä tutkimuksessa ilmeni, että kyläkoulun pojat kokivat viihtyvänsä kaikista tutkimukseen osallistuneista parhaiten omassa kouluympäristössään. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan koulun hyvinvointimallin (Konu 2002) pohjalta, kuinka erilaiset tekijät vaikuttavat poikaoppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja -hyvinvointiin. Päätarkastelussa olivat koulun olosuhteiden ja sosiaalisten suhteiden vaikutus sekä oppilaan vaikuttamismahdollisuudet kouluviihtyvyyden rakentumisessa.
Tutkimukseen osallistui kolme kyläkoulua Länsi-Suomen alueelta. Tutkimukseen haastateltiin kaikkiaan 19 viidesluokkalaista poikaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna oppilaan omassa kouluympäristössä. Haastattelu aineisto litteroitiin ja aineiston käsittelyssä käytettiin sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysissä tarkastellaan aineistoa ja teemoitellaan sitä eri tekijöiden pohjalta. Tässä tutkimuksessa teemoittelua ohjasivat tutkimuskysymykset ja koulun hyvinvointimallin esittämät viihtyvyystekijät.
Haastateltavat kokivat kyläkoulun myönteisenä ja itselleen parhaana oppimisympäristönä. Oppilaat tunsivat viihtyvänsä omassa koulussaan, eivätkä halunneet käydä suurempaa koulua. Poikkeuksen tähän teki kuitenkin kiusaamista kokeneet oppilaat, jotka toivoivat käyvänsä mieluummin suurempaa koulua parempien kaverisuhteiden luomiseksi. Oppilaiden vastauksissa korostui kouluviihtyvyyteen liittyen erityisesti sosiaaliset suhteet muiden oppilaiden kanssa. Oppilaat kokivat koulunsa turvalliseksi ja korostivat kiusaamisen vähäisyyden olevan tärkeä osa viihtyisää kouluympäristöä. Tulosten perusteella voidaan todeta oppilaiden tuntevan koulunsa viihtyisäksi ja turvalliseksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5144]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste