”No kyl sää nyt ossaat ku sää oles opettaja!” : Luokanopettajien näkemyksiä opettajan ammatin arvostuksesta ennen ja nyt
Enola, Eva-Maria; Rantalankila, Katariina (2018-03-26)
”No kyl sää nyt ossaat ku sää oles opettaja!” : Luokanopettajien näkemyksiä opettajan ammatin arvostuksesta ennen ja nyt
Enola, Eva-Maria
Rantalankila, Katariina
(26.03.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518473
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518473
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten luokanopettajien näkemyksiä opettajan ammatin arvostuksesta. Tavoitteena oli selvittää, millaista opettajan ammatin arvostus on ollut menneisyydessä ja millaista se on nykypäivänä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksessa tarkasteltiin eläkkeellä olevien luokanopettajien ja lähivuosina eläkkeelle jäämässä olevien luokanopettajien näkemyksiä ammattinsa arvostuksesta.
Tutkimuksen tavoitteita lähestyttiin teemojen kautta, joita olivat arvostus käsitteenä, tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien näkemyksiä ammattinsa arvostuksesta sekä opettajat ja yhteiskunnallinen keskustelu. Lisäksi selvitettiin tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien kokemuksia työuran alun ja työvuosien aikaisesta arvostuksesta sekä sitä, millaisena luokanopettajat näkevät ammattinsa arvostuksen tulevaisuudessa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen, fenomenografisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui 13 luokanopettajaa Lounais-Suomen alueelta, joista kahdeksan oli eläkkeellä olevia luokanopettajia ja viisi työelämässä olevia luokanopettajia. Työelämässä olevat luokanopettajat ovat olleet vähintään 20 vuotta työelämässä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä. Opettajia haastateltiin helmi-maaliskuussa 2017. Tutkimuksessa käytettiin aineiston analysointimenetelmänä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella luokanopettajien vastaukset luokiteltiin opettajan ammatin arvostamiseen nykypäivänä, arvostamiseen menneisyydessä, arvostuksen vähentymiseen sekä vähäiseen tai olemattomaan arvostukseen. Opettajan ammatti koetaan tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien näkemysten mukaan arvostettuna sekä menneisyydessä että nykypäivänä, mutta arvostuksen nähdään vähentyneen entisajoista. Vähän yli puolet tutkimuksen luokanopettajista kokee opettajan ammatin arvostuksen vähentyneen tai muuttuneen menneisyyden arvostuksesta. Osa tutkimukseen osallistuneista luokanopettajista kokee opettajan ammatin arvostuksen romahtaneen, kun taas osa suhtautuu arvostuksen laskemiseen vähemmän jyrkästi.
Tutkimuksen tavoitteita lähestyttiin teemojen kautta, joita olivat arvostus käsitteenä, tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien näkemyksiä ammattinsa arvostuksesta sekä opettajat ja yhteiskunnallinen keskustelu. Lisäksi selvitettiin tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien kokemuksia työuran alun ja työvuosien aikaisesta arvostuksesta sekä sitä, millaisena luokanopettajat näkevät ammattinsa arvostuksen tulevaisuudessa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen, fenomenografisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui 13 luokanopettajaa Lounais-Suomen alueelta, joista kahdeksan oli eläkkeellä olevia luokanopettajia ja viisi työelämässä olevia luokanopettajia. Työelämässä olevat luokanopettajat ovat olleet vähintään 20 vuotta työelämässä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä. Opettajia haastateltiin helmi-maaliskuussa 2017. Tutkimuksessa käytettiin aineiston analysointimenetelmänä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella luokanopettajien vastaukset luokiteltiin opettajan ammatin arvostamiseen nykypäivänä, arvostamiseen menneisyydessä, arvostuksen vähentymiseen sekä vähäiseen tai olemattomaan arvostukseen. Opettajan ammatti koetaan tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien näkemysten mukaan arvostettuna sekä menneisyydessä että nykypäivänä, mutta arvostuksen nähdään vähentyneen entisajoista. Vähän yli puolet tutkimuksen luokanopettajista kokee opettajan ammatin arvostuksen vähentyneen tai muuttuneen menneisyyden arvostuksesta. Osa tutkimukseen osallistuneista luokanopettajista kokee opettajan ammatin arvostuksen romahtaneen, kun taas osa suhtautuu arvostuksen laskemiseen vähemmän jyrkästi.