Noviisiopettajien kokemuksia yhteisopetuksesta alakoulussa
Kuitunen, Emmi (2018-03-05)
Noviisiopettajien kokemuksia yhteisopetuksesta alakoulussa
Kuitunen, Emmi
(05.03.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803266181
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803266181
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vastavalmistuneiden noviisiopettajien kokemuksia yhteisopetuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka yhteisopetuksen eri osa-alueet: suunnittelu, toteutus ja arviointi, toteutuvat noviisiopettajien työyhteisöissä. Lisäksi haluttiin saada selville, millaista tukea vastavalmistuneet opettajat olivat saaneet yhteisopetukseen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka pohjautuu fenomenologiseen tutkimustraditioon. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla talven 2017-2018 aikana. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusta varten haastateltiin neljää luokanopettajaa, jotka työskentelivät erilaisissa työyhteisöissä eri kaupungeissa.
Tutkimustulosten mukaan, noviisiopettajien kokemukset yhteisopetuksesta ovat pääsääntöisesti positiivisia. Noviisit kokivat yhteisopetuksen erityisen tärkeänä osana heidän ammatillista kasvuaan ja kehitystään. Yhteisopetukseen liittyen ilmeni myös muutamia haasteita, jotka jakautuivat resurssien puutteeseen ja henkilöiden välillä ilmenneisiin haasteisiin. Yhteisopetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutuivat noviisien työyhteisöissä eri tavoin. Suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin toteutumiseen vaikuttivat muun muassa käytettävissä oleva aika ja henkilöiden omat mieltymykset.
Noviisiopettajat kokivat saaneensa tukea yhteisopetuksen toteuttamiseen sekä koulutuksesta että työyhteisöltä. Työyhteisön tuki osoittautui tutkimustuloksissa merkittävämmäksi kuin luokanopettajakoulutuksesta saadut opit.
Tutkimuksesta on hyötyä opintojensa loppuvaiheessa olevalle, työelämään siirtyvälle opiskelijalle tai työelämään juuri siirtyneelle opettajalle, sekä kaikille yhteisopetuksesta kiinnostuneille. Lisäksi tutkimuksesta voi olla hyötyä koulujen ja kuntien johdolle, noviisiopettajien työhön perehdyttämistä kehitettäessä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka pohjautuu fenomenologiseen tutkimustraditioon. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla talven 2017-2018 aikana. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusta varten haastateltiin neljää luokanopettajaa, jotka työskentelivät erilaisissa työyhteisöissä eri kaupungeissa.
Tutkimustulosten mukaan, noviisiopettajien kokemukset yhteisopetuksesta ovat pääsääntöisesti positiivisia. Noviisit kokivat yhteisopetuksen erityisen tärkeänä osana heidän ammatillista kasvuaan ja kehitystään. Yhteisopetukseen liittyen ilmeni myös muutamia haasteita, jotka jakautuivat resurssien puutteeseen ja henkilöiden välillä ilmenneisiin haasteisiin. Yhteisopetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi toteutuivat noviisien työyhteisöissä eri tavoin. Suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin toteutumiseen vaikuttivat muun muassa käytettävissä oleva aika ja henkilöiden omat mieltymykset.
Noviisiopettajat kokivat saaneensa tukea yhteisopetuksen toteuttamiseen sekä koulutuksesta että työyhteisöltä. Työyhteisön tuki osoittautui tutkimustuloksissa merkittävämmäksi kuin luokanopettajakoulutuksesta saadut opit.
Tutkimuksesta on hyötyä opintojensa loppuvaiheessa olevalle, työelämään siirtyvälle opiskelijalle tai työelämään juuri siirtyneelle opettajalle, sekä kaikille yhteisopetuksesta kiinnostuneille. Lisäksi tutkimuksesta voi olla hyötyä koulujen ja kuntien johdolle, noviisiopettajien työhön perehdyttämistä kehitettäessä.