Löylyä lisää! : Suomen käsityönopettajien työuupumuksen tila
Vilponen, Juuso; Vehosmaa, Aatu (2018-04-06)
Löylyä lisää! : Suomen käsityönopettajien työuupumuksen tila
Vilponen, Juuso
Vehosmaa, Aatu
(06.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050219274
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050219274
Tiivistelmä
Opettajien ja muiden ammattikuntien kokemaa työuupumuksen tunnetta on tutkittu paljon, mutta
käsityönopettajiin kohdistuvaa tutkimusta aiheesta on kovin vähän. Omassa tutkielmassamme tavoitteena
on selvittää suomalaisten käsityönopettajien työuupumuksen tunteen kokemisen tilaa
tällä hetkellä sekä etsiä yhteyksiä työuupumuksen tunteen kokemiseen.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja kyselylomake lähetettiin Webropol-muodossa TAO ry:n ja
TOL ry:n jäsenille. Tutkimusjoukoksi saatiin 153 opettajaa Suomesta. Kyselylomakkeen osana
käytettiin työuupumusta mittaava Maslach Burnout Inventory -mittaria, jota on käytetty aiemmissa
tutkimuksissa mittaamaan mm. työolosuhteita, työtyytyväisyyttä ja työssäjaksamista. Tutkielmassa
etsittiin yhteyksiä työuupumuksen kokemukseen vastaajien demografisten taustatekijöiden
sekä käsityönoppiaineen muutosten avulla. Tutkielman teoreettinen viitekehysmalli pohjautuu
aiemmista tutkimuksista nousseisiin käsitteisiin ja niiden väliseen yhteyteen työuupumuksen tunteen
kanssa.
Tuloksista voidaan todeta, että joka viides käsityönopettaja on uupunut työssään. Käsityönopettajan
työuupumuksen tunteen kokemisen ja sukupuolen välillä ei ollut merkitsevää eroa. Käsityönopettajan
työkokemuksella on merkitystä työuupumuksen tunteen kokemisen kanssa. Käsityönoppiaineen
muutokset eivät vaikuta yhtä vahvasti vastavalmistuneisiin tai työuransa alkuvaiheessa
oleviin käsityönopettajiin kuin työkokemusta enemmän omaaviin. Tutkielman tuloksia voidaan
soveltaa jatkotutkimuksessa esimerkiksi käsityönopettajan työuupumuksen syiden tutkimisessa tai
työuupumusta ennaltaehkäisevien toimien suunnittelussa.
käsityönopettajiin kohdistuvaa tutkimusta aiheesta on kovin vähän. Omassa tutkielmassamme tavoitteena
on selvittää suomalaisten käsityönopettajien työuupumuksen tunteen kokemisen tilaa
tällä hetkellä sekä etsiä yhteyksiä työuupumuksen tunteen kokemiseen.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja kyselylomake lähetettiin Webropol-muodossa TAO ry:n ja
TOL ry:n jäsenille. Tutkimusjoukoksi saatiin 153 opettajaa Suomesta. Kyselylomakkeen osana
käytettiin työuupumusta mittaava Maslach Burnout Inventory -mittaria, jota on käytetty aiemmissa
tutkimuksissa mittaamaan mm. työolosuhteita, työtyytyväisyyttä ja työssäjaksamista. Tutkielmassa
etsittiin yhteyksiä työuupumuksen kokemukseen vastaajien demografisten taustatekijöiden
sekä käsityönoppiaineen muutosten avulla. Tutkielman teoreettinen viitekehysmalli pohjautuu
aiemmista tutkimuksista nousseisiin käsitteisiin ja niiden väliseen yhteyteen työuupumuksen tunteen
kanssa.
Tuloksista voidaan todeta, että joka viides käsityönopettaja on uupunut työssään. Käsityönopettajan
työuupumuksen tunteen kokemisen ja sukupuolen välillä ei ollut merkitsevää eroa. Käsityönopettajan
työkokemuksella on merkitystä työuupumuksen tunteen kokemisen kanssa. Käsityönoppiaineen
muutokset eivät vaikuta yhtä vahvasti vastavalmistuneisiin tai työuransa alkuvaiheessa
oleviin käsityönopettajiin kuin työkokemusta enemmän omaaviin. Tutkielman tuloksia voidaan
soveltaa jatkotutkimuksessa esimerkiksi käsityönopettajan työuupumuksen syiden tutkimisessa tai
työuupumusta ennaltaehkäisevien toimien suunnittelussa.