Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä sukupuolten välisestä tasa-arvosta koulussa
Männistö, Kaisa; Roslund, Monica (2018-04-12)
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä sukupuolten välisestä tasa-arvosta koulussa
Männistö, Kaisa
Roslund, Monica
(12.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424101
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424101
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä sukupuolten välisestä tasa-arvosta aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia näkemyksiä tulevilla luokanopettajilla on koulussa tapahtuvasta tasa-arvosta sekä oppilaiden ja opettajien sukupuolen merkityksestä koulun arkeen. Lisäksi selvitimme luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa tasa-arvon edistämisessä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen otos on 60 luokanopettajaopiskelijaa. Tutkittavat jakautuivat eri vuosikursseille ja he ovat eri vaiheissa opiskelussa. Kyselyn avoin kysymys teemoiteltiin aineistolähtöisesti ja kyselyn muut kysymykset olivat viisiportaisia Likert-asteikollisia väittämiä ja ne jaoteltiin tutkimuskysymysten mukaisiin teemoihin. Väittämien jakaumat analysoitiin SPSS IBM Statistics - ohjelman avulla käyttäen khiin neliö homogeenisuustestiä.
Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että perinteiset sukupuolien epätasa-arvoa heijastelevat käytänteet tiedostetaan tulevien luokanopettajien keskuudessa. Uusi opettajasukupolvi voi tulevaisuudessa olla nykyistä sensitiivisempi sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kohtaan ja näin muuttaa koulun ”aina olleet” käytänteet kohti tasa-arvoisempaa toimintakulttuuria. Luokanopettajaopiskelijat näkevät tämän tutkimuksen mukaan omat vaikutusmahdollisuutensa sukupuolten tasa-arvon edistämisessä hyvinä. Tästä huolimatta tutkimuksen tuloksissa oli havaittavissa jakautuneisuutta muissa tutkimuskysymyksissä. Tutkimus toi esille tarpeen sukupuolitietoisen opetuksen lisäämiseksi opettajankoulutukseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen otos on 60 luokanopettajaopiskelijaa. Tutkittavat jakautuivat eri vuosikursseille ja he ovat eri vaiheissa opiskelussa. Kyselyn avoin kysymys teemoiteltiin aineistolähtöisesti ja kyselyn muut kysymykset olivat viisiportaisia Likert-asteikollisia väittämiä ja ne jaoteltiin tutkimuskysymysten mukaisiin teemoihin. Väittämien jakaumat analysoitiin SPSS IBM Statistics - ohjelman avulla käyttäen khiin neliö homogeenisuustestiä.
Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että perinteiset sukupuolien epätasa-arvoa heijastelevat käytänteet tiedostetaan tulevien luokanopettajien keskuudessa. Uusi opettajasukupolvi voi tulevaisuudessa olla nykyistä sensitiivisempi sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kohtaan ja näin muuttaa koulun ”aina olleet” käytänteet kohti tasa-arvoisempaa toimintakulttuuria. Luokanopettajaopiskelijat näkevät tämän tutkimuksen mukaan omat vaikutusmahdollisuutensa sukupuolten tasa-arvon edistämisessä hyvinä. Tästä huolimatta tutkimuksen tuloksissa oli havaittavissa jakautuneisuutta muissa tutkimuskysymyksissä. Tutkimus toi esille tarpeen sukupuolitietoisen opetuksen lisäämiseksi opettajankoulutukseen.