Varhaiskasvatuksen määrän ja muodon yhteydet luku- ja kirjoitustaitoon ensimmäisellä luokalla
Saarinen, Katri (2018-04-10)
Varhaiskasvatuksen määrän ja muodon yhteydet luku- ja kirjoitustaitoon ensimmäisellä luokalla
Saarinen, Katri
(10.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050823641
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050823641
Tiivistelmä
Varhaiskasvatukseen osallistumisen määrät ovat olleet kasvusuunnassa jo pitkään. Tilastojen mukaan päiväkodissa tapahtuva hoito on lisääntynyt ja perhepäivähoito on suhteessa vähentynyt. Esikouluikäisistä lähes kaikki osallistuvat esiopetukseen. Nykyisin tavoitteena on lisätä myös muidenkin ikäryhmien varhaiskasvatukseen osallistumista. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on tasoittaa lasten kotitaustojen aiheuttamia eroja koulutukseen osallistumisessa sekä kouluvalmiuksissa. Luku- ja kirjoitustaito ovat oleellisia taitoja muun oppimisen kannalta. Suomalaisista lapsista suurin osa oppii lukemaan jo ennen koulun alkua. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena oli varhaiskasvatuksen määrän ja muodon yhteydet luku- ja kirjoitustaitoon ensimmäisellä luokalla. Tällaista ei ole ennen suomessa tutkittu. Taustatekijänä tarkasteltiin vanhempien koulutusvuosien yhteyttä varhaiskasvatukseen osallistumiseen sekä luku- ja kirjoitustaitoon. Tutkimuksen aineistoa valittiin vuorovaikutus ja kehitys varhaislapsuudessa (VUOKKO)-seurantatutkimuksesta. Otos sisältää 66 lapsen kyselylomaketiedot varhaiskasvatukseen osallistumisen kuukausimääristä ennen kouluikää sekä heidän vanhempiensa koulutusvuosien määrät alkukyselyyn mennessä. Lasten ensimmäisen luokan lukutaitoa testattiin Ala-asteen lukutestillä (ALLU) ja oikeinkirjoitustaitoa Ala-asteen kirjoittamistestillä (KITTE). Aineiston analysoinnissa käytettiin korrelaatiota. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen määrä tai muoto eivät ennustaneet lapsen ensimmäisen luokan luku- ja kirjoitustaitoa. Sanojen lukutaito ennusti kuitenkin sanojen oikeinkirjoitustaitoa. Vanhempien koulutustaustalla ei ollut yhteyttä lapsen luku- ja kirjoitustaitoon. Varhaiskasvatukseen osallistumiseen vanhempien koulutustaustalla oli yhteys alle kolmevuotiaana, jolloin mitä useamman vuoden vanhemmat olivat kouluttautuneet, sitä useammin lapsi oli perhepäivähoidossa. Muissa ikäluokissa yhteyttä ei löytynyt vanhempien koulutustaustan ja hoitomuodon välillä.