Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen määrän ja muodon yhteydet luku- ja kirjoitustaitoon ensimmäisellä luokalla

Saarinen, Katri (2018-04-10)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Katri_Saarinen_progradu.pdf (319.9Kb)
Lataukset: 

avoin
Saarinen, Katri
10.04.2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050823641
Tiivistelmä
Varhaiskasvatukseen osallistumisen määrät ovat olleet kasvusuunnassa jo pitkään. Tilastojen mukaan päiväkodissa tapahtuva hoito on lisääntynyt ja perhepäivähoito on suhteessa vähentynyt. Esikouluikäisistä lähes kaikki osallistuvat esiopetukseen. Nykyisin tavoitteena on lisätä myös muidenkin ikäryhmien varhaiskasvatukseen osallistumista. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on tasoittaa lasten kotitaustojen aiheuttamia eroja koulutukseen osallistumisessa sekä kouluvalmiuksissa. Luku- ja kirjoitustaito ovat oleellisia taitoja muun oppimisen kannalta. Suomalaisista lapsista suurin osa oppii lukemaan jo ennen koulun alkua. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena oli varhaiskasvatuksen määrän ja muodon yhteydet luku- ja kirjoitustaitoon ensimmäisellä luokalla. Tällaista ei ole ennen suomessa tutkittu. Taustatekijänä tarkasteltiin vanhempien koulutusvuosien yhteyttä varhaiskasvatukseen osallistumiseen sekä luku- ja kirjoitustaitoon. Tutkimuksen aineistoa valittiin vuorovaikutus ja kehitys varhaislapsuudessa (VUOKKO)-seurantatutkimuksesta. Otos sisältää 66 lapsen kyselylomaketiedot varhaiskasvatukseen osallistumisen kuukausimääristä ennen kouluikää sekä heidän vanhempiensa koulutusvuosien määrät alkukyselyyn mennessä. Lasten ensimmäisen luokan lukutaitoa testattiin Ala-asteen lukutestillä (ALLU) ja oikeinkirjoitustaitoa Ala-asteen kirjoittamistestillä (KITTE). Aineiston analysoinnissa käytettiin korrelaatiota. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen määrä tai muoto eivät ennustaneet lapsen ensimmäisen luokan luku- ja kirjoitustaitoa. Sanojen lukutaito ennusti kuitenkin sanojen oikeinkirjoitustaitoa. Vanhempien koulutustaustalla ei ollut yhteyttä lapsen luku- ja kirjoitustaitoon. Varhaiskasvatukseen osallistumiseen vanhempien koulutustaustalla oli yhteys alle kolmevuotiaana, jolloin mitä useamman vuoden vanhemmat olivat kouluttautuneet, sitä useammin lapsi oli perhepäivähoidossa. Muissa ikäluokissa yhteyttä ei löytynyt vanhempien koulutustaustan ja hoitomuodon välillä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4446]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste