Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiikka-asenteet yksilöllisen oppimisen opetusmallin mukaan opiskelevilla yläkoululaisilla

Pitkänen, Paula; Mäntylä, Sara (2018-04-11)

Matematiikka-asenteet yksilöllisen oppimisen opetusmallin mukaan opiskelevilla yläkoululaisilla

Pitkänen, Paula
Mäntylä, Sara
(11.04.2018)
Katso/Avaa
MantylaPitkanenProGradu.pdf (418.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050823647
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yksilöllisen oppimisen opetusmallin mukaan opiskelevien yläkoululaisten matematiikka-asenteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusmallin toteutumisen yhteyttä matematiikka-asenteisiin sekä eroja matematiikka-asenteissa sukupuolten tai luokka-asteiden välillä. Lisäksi tutkittiin oppilaan koulumenestyksen yhteyttä matematiikka-asenteeseen. Oppilaiden matematiikka-asennetta arvioitiin viiden asennetekijän avulla, jotka olivat sisäinen motivaatio, ulkoinen motivaatio, matematiikan minäkäsitys, matematiikan suoritusluottamus ja matematiikka-ahdistuneisuus.
Tutkimuksen aineisto on kerätty 2017–2018 talvella ja tutkimukseen osallistui yhteensä 195 oppilasta neljästä peruskoulusta ympäri Suomea. Oppilasaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics -ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yksilöllisen oppimisen opetusmallin mukaan opiskelevien yläkoululaisten matematiikka-asenteet olivat myönteisiä. Opetusmallin toteutumisella oli selkeä yhteys matematiikka-asenteeseen siten, että toteutumista puoltavilla vastaajilla oli myönteisemmät asenteet jokaisen asennetekijän kohdalla. Luokka-asteiden ja sukupuolten väliset erot matematiikka-asenteissa olivat pieniä. Ainoa tilastollisesti merkitsevä ero havaittiin tyttöjen ja poikien välillä matematiikka-ahdistuneisuudessa. Tytöt näyttäisivät kokevan poikia enemmän matematiikka-ahdistuneisuutta. Oppilaan koulumenestyksellä ja matematiikka-asenteella havaittiin olevan positiivinen yhteys. Paremmin koulussa menestyneillä oppilailla oli myönteisemmät asenteet matematiikkaa kohtaan.
Opetusmallin toteutumisen ja matematiikka-asenteiden välisten tilastollisesti merkitsevien yhteyksien perusteella voidaan todeta yksilöllisen oppimisen opetusmallin vaikuttavan myönteisesti oppilaan matematiikka-asenteisiin. Tulosten perusteella voidaan myös ajatella, ettei kyseessä oleva opetusmalli tuota samanlaisia eroja matematiikka-asenteissa sukupuolten tai luokka-asteiden välille kuin aiemmissa tutkimuksissa on havaittu.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste