Aineenopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä
Leskinen, Maria (2018-05-03)
Aineenopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä
Leskinen, Maria
(03.05.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052324495
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052324495
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia aineenopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä. Tutkimuksessa tutkittiin, millaisia kokemuksia opettajilla on työssä saadusta tvt-tuesta ja koulutuksesta, millaista tukea he kaipaisivat ja millaisia mahdollisuuksia ja haasteita he ovat kokeneet tvt:n opetuskäytössä. Tutkimuksessa oltiin myös kiinnostuneita opettajien kokemuksista koulussa tapahtuneesta tvt-muutoksesta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena eräässä varsinaissuomalaisessa yläkoulussa, missä oli tapahtunut merkittävä tvt-muutos syyslukukauden alussa 2016, kun 7. –luokkalaiset olivat saaneet henkilökohtaiset iPadit opetuskäyttöön. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksäntoista aineenopettajaa, joista kuusi osallistui myös haastatteluun.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kevätlukukauden puolella 2017. Ensin kerättiin kysely- aineisto aineenopettajilta (N=18) ja sen jälkeen vapaaehtoiset opettajat osallistuivat haastatteluun (N=6). Kyselyaineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin ja haastatteluaineistoa sisältöanalyysiin pohjautuvan teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan opettajat kokivat keskimäärin saavansa liian vähän sekä teknistä että pedagogista tukea tvt:n opetuskäyttöön työpaikallaan. He toivoivat saavansa jatkossa enemmän teknistä ja pedagogista tukea. Teknisen tuen tarve pedagogisen tuen tarpeeseen lisäksi oli odotettua suurempaa. Opettajat näkivät tvt:n mahdollistavan opetuksessa monipuolisemman arvioinnin, helpottavan eriyttämistä ja tekevän oppimisesta enemmän läpinäkyvämpää. Haasteina opettajat kokivat laitteiston tuomat tekniset ongelmat, tvt-laitteiston asettamat haasteet opettajan taidoille sekä oppilaiden haasteet käyttää tvt:a osana oppimisprosessia. Koulussa tapahtunut tvt-muutos koettiin ulkoapäin tuoduksi ja teknologialähtöiseksi, mutta opettajien mielestä koulun hyvä työilmapiiri ja työyhteisön sekä rehtorin positiivinen kannustus tvt:n käyttöön olivat edesauttaneet muutoksen kulussa. Erittäin tärkeänä muutoksen positiivisen edistymisen kannalta nähtiin muutaman aktiivisen tvt-asioista kiinnostuneen opettajan toiminta yhteisön sisällä. Suurimmiksi haasteiksi tvt-muutoksen tapahtumiselle opettajat nimesivät laitteistoresurssien vähäisyyden ja opettajien mahdolliset negatiiviset asenteet.
Tutkimuksen tuloksia kannattaa hyödyntää opettajien lisäkoulutusta suunniteltaessa. Tulokset kertovat myös tvt-muutoksen tapahtumisesta kouluyhteisössä, siitä opettajat ja kouluyhteisöt saavat vinkkejä, millaisin keinoin muutosta voidaan edistää ja viedä onnistuneesti eteenpäin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kevätlukukauden puolella 2017. Ensin kerättiin kysely- aineisto aineenopettajilta (N=18) ja sen jälkeen vapaaehtoiset opettajat osallistuivat haastatteluun (N=6). Kyselyaineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin ja haastatteluaineistoa sisältöanalyysiin pohjautuvan teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan opettajat kokivat keskimäärin saavansa liian vähän sekä teknistä että pedagogista tukea tvt:n opetuskäyttöön työpaikallaan. He toivoivat saavansa jatkossa enemmän teknistä ja pedagogista tukea. Teknisen tuen tarve pedagogisen tuen tarpeeseen lisäksi oli odotettua suurempaa. Opettajat näkivät tvt:n mahdollistavan opetuksessa monipuolisemman arvioinnin, helpottavan eriyttämistä ja tekevän oppimisesta enemmän läpinäkyvämpää. Haasteina opettajat kokivat laitteiston tuomat tekniset ongelmat, tvt-laitteiston asettamat haasteet opettajan taidoille sekä oppilaiden haasteet käyttää tvt:a osana oppimisprosessia. Koulussa tapahtunut tvt-muutos koettiin ulkoapäin tuoduksi ja teknologialähtöiseksi, mutta opettajien mielestä koulun hyvä työilmapiiri ja työyhteisön sekä rehtorin positiivinen kannustus tvt:n käyttöön olivat edesauttaneet muutoksen kulussa. Erittäin tärkeänä muutoksen positiivisen edistymisen kannalta nähtiin muutaman aktiivisen tvt-asioista kiinnostuneen opettajan toiminta yhteisön sisällä. Suurimmiksi haasteiksi tvt-muutoksen tapahtumiselle opettajat nimesivät laitteistoresurssien vähäisyyden ja opettajien mahdolliset negatiiviset asenteet.
Tutkimuksen tuloksia kannattaa hyödyntää opettajien lisäkoulutusta suunniteltaessa. Tulokset kertovat myös tvt-muutoksen tapahtumisesta kouluyhteisössä, siitä opettajat ja kouluyhteisöt saavat vinkkejä, millaisin keinoin muutosta voidaan edistää ja viedä onnistuneesti eteenpäin.