Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kahdeksasluokkalaisten kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin toteutumisesta : VEX Robotics IQ –oppiympäristö yläkoulun teknologiakurssilla

Virkalahti, Patrik; Nikkanen, Henri (2018-04-23)

Kahdeksasluokkalaisten kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin toteutumisesta : VEX Robotics IQ –oppiympäristö yläkoulun teknologiakurssilla

Virkalahti, Patrik
Nikkanen, Henri
(23.04.2018)
Katso/Avaa
Nikkanen_Henri_Virkalahti_Patrik_progradu.pdf (1.179Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052324568
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 painotetaan kokonaisen käsityöprosessin toteutumista koulukäsitöissä. Lisäksi ohjelmointi sekä robotiikka huomioitiin uusina aiheina perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia oppilaiden kokemuksia siitä, tukeeko VEX Robotics IQ -oppiympäristö kokonaisen käsityöprosessin toteutumista yläkoulun teknologiakurssilla oppilaiden kokemusten perusteella. Tutkimus toteutettiin fenomenologisena tapaustutkimuksena yläkoulun valinnaisella käsityön teknologiakurssilla. Tutkimukseen osallistui 16 oppilasta (N=16). Tutkielman aineisto kerättiin observoimalla oppilaiden työskentelyä kurssilla sekä Webropol-kyselylomakkeilla kolmella eri kyselykerralla. Kerätty aineisto analysoitiin teoria- ja aineistopohjaisella sisällönanalyysilla. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa painotettavien kokonaisen käsityöprosessin ja teknologiakasvatuksen ympärille. Ideointia, suunnittelua, toteutusta ja arviointia tutkitaan VEX IQ -oppiympäristön kontekstissa oppilaiden kokemana. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että VEX IQ -oppiympäristö tukee oppilaiden kokonaisen käsityöprosessin toteutumista. Ideointia, suunnittelua, toteuttamista sekä arviointia on mahdollista toteuttaa kyseisessä oppiympäristössä. Tuloksia on mahdollista hyödyntää apuna, jos harkitsee VEX IQ -oppiympäristön harjoittamista perusopetuksen käsitöissä. Johtopäätöksistä huomioitavaa on, että oppiympäristössä on myös kohtia, jotka eivät täysin tue kokonaisen käsityöprosessin toteutumista, mutta enimmäkseen löytyy kokonaiseen käsityöprosessiin liittyviä tukevia elementtejä. VEX IQ oppiympäristö tukee myös oppilaiden tulevaisuuden taitojen kehittymistä kokonaisen käsityöprosessin ohella, mm. ongelmanratkaisua ja yhteistyötaitoja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste