Kolmasluokkalaisten ja kuudesluokkalaisten poikien lukemiseen sitoutuminen ja lukijaprofiilit
Rajaniemi, Anni (2018-04-25)
Kolmasluokkalaisten ja kuudesluokkalaisten poikien lukemiseen sitoutuminen ja lukijaprofiilit
Rajaniemi, Anni
(25.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018043019261
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018043019261
Tiivistelmä
Suomalaislasten ja -nuorten lukemattomuus ja lukutaidon tason lasku ovat puhuttaneet paljon 2000-luvun alussa. Erityisen huolen kohteena ovat pojat, jotka vuoden 2016 PISA-vertailun mukaan ovat vuoden tyttöjä jäljessä lukutaidon hallinnassa. Tässä tutkimuksessa perehdyttiin kolmas- ja kuudesluokkalaisten poikien lukemiseen sitoutumiseen, eli yleiskielisemmin lukuharrastukseen, sekä poikien lukijaprofiileihin. Tutkimuksen tärkein tavoite on tarjota poikien kanssa työskenteleville opettajille uutta näkökulmaa alakouluikäisten poikien vapaa-ajan lukemiseen sekä kuvata poikien lukemisen kannalta olennaisia tekijöitä.
Aineisto kerättiin Varsinais-Suomen alueella keväällä 2017. Kaiken kaikkiaan kyselylomake teetettiin 85:lla oppilaalla, joista neljäätoista poikaa teemahaastateltiin. Analyysi toteutettiin yhdistäen määrällistä ja laadullista tutkimustraditiota: lukemiseen sitoutumista kuvattiin esittelemällä eri luokka-asteiden tyttöjen ja poikien välisiä eroja määrällisesti. Haastatteluja puolestaan analysoitiin laadullisin keinoin tyypittelemällä poikia lukijaprofiileihin.
Lukemiseen sitoutumista tarkasteltiin lukemisasenteen, lukemisaktiivisuuden ja lukemisen monipuolisuuden kautta. Ilmeni, että kuudesluokkalaiset pojat lukevat ajallisesti vähemmän kuin kolmasluokkalaiset tytöt ja suhtautuvat lukemiseen kaikkia otoksen tyttöjä negatiivisemmin. Tutkimusaineiston poikien mielipiteet lukemisesta vaihtelivat positiivisen ja neutraalin välillä, he lukivat yleensä noin puoli tuntia päivässä ja tekstilajeista poikien keskuudessa suosituin oli sarjakuvat.
Haastatellut pojat tyypiteltiin kolmeen erilaiseen lukijaprofiiliin: monipuolisiin positiivisiin lukijoihin, yksipuolisiin positiivisiin lukijoihin ja yksipuolisiin neutraaleihin lukijoihin. Tutkimuksen kolmasluokkalaiset sijoittuivat lukutaidolle suotuisaan ja monipuolisesti lukevaan profiiliin, kun taas kuudesluokkalaiset jakautuivat vähemmän lukemiseen sitoutuviin profiileihin. Profiilit erosivat toisistaan vapaa-ajan lukutottumusten osalta. Sen sijaan kaikille profiileille yhteistä olivat vähäinen tietämys kaveripiirin lukemisesta ja suppeat käsitykset lukemisen tärkeydestä.
Tämä tutkimus osoittaa, että alakouluikäisissä pojissa on eri tavoin lukemiseen sitoutuvia poikia, jotka ovat kiinnostuneita eri tekstilajeista. Tutkimus argumentoi, että lasten- ja nuorten lukijaprofiileihin perehtyminen ja ymmärrys erilaisista lukijoista voisi tulevaisuudessa edistää lukuharrastuksen ja sitä myötä myös lukutaidon tukemista. Koulussa tuleekin jatkossa kiinnittää huomiota poikien lukuharrastuksen tukemiseen. Opettajien tulisi tarjota luettavaksi monipuolisia, erityisesti pojille mieluisia tekstilajeja ja poikia tulisi kannustaa myös keskustelemaan lukemastaan.
Aineisto kerättiin Varsinais-Suomen alueella keväällä 2017. Kaiken kaikkiaan kyselylomake teetettiin 85:lla oppilaalla, joista neljäätoista poikaa teemahaastateltiin. Analyysi toteutettiin yhdistäen määrällistä ja laadullista tutkimustraditiota: lukemiseen sitoutumista kuvattiin esittelemällä eri luokka-asteiden tyttöjen ja poikien välisiä eroja määrällisesti. Haastatteluja puolestaan analysoitiin laadullisin keinoin tyypittelemällä poikia lukijaprofiileihin.
Lukemiseen sitoutumista tarkasteltiin lukemisasenteen, lukemisaktiivisuuden ja lukemisen monipuolisuuden kautta. Ilmeni, että kuudesluokkalaiset pojat lukevat ajallisesti vähemmän kuin kolmasluokkalaiset tytöt ja suhtautuvat lukemiseen kaikkia otoksen tyttöjä negatiivisemmin. Tutkimusaineiston poikien mielipiteet lukemisesta vaihtelivat positiivisen ja neutraalin välillä, he lukivat yleensä noin puoli tuntia päivässä ja tekstilajeista poikien keskuudessa suosituin oli sarjakuvat.
Haastatellut pojat tyypiteltiin kolmeen erilaiseen lukijaprofiiliin: monipuolisiin positiivisiin lukijoihin, yksipuolisiin positiivisiin lukijoihin ja yksipuolisiin neutraaleihin lukijoihin. Tutkimuksen kolmasluokkalaiset sijoittuivat lukutaidolle suotuisaan ja monipuolisesti lukevaan profiiliin, kun taas kuudesluokkalaiset jakautuivat vähemmän lukemiseen sitoutuviin profiileihin. Profiilit erosivat toisistaan vapaa-ajan lukutottumusten osalta. Sen sijaan kaikille profiileille yhteistä olivat vähäinen tietämys kaveripiirin lukemisesta ja suppeat käsitykset lukemisen tärkeydestä.
Tämä tutkimus osoittaa, että alakouluikäisissä pojissa on eri tavoin lukemiseen sitoutuvia poikia, jotka ovat kiinnostuneita eri tekstilajeista. Tutkimus argumentoi, että lasten- ja nuorten lukijaprofiileihin perehtyminen ja ymmärrys erilaisista lukijoista voisi tulevaisuudessa edistää lukuharrastuksen ja sitä myötä myös lukutaidon tukemista. Koulussa tuleekin jatkossa kiinnittää huomiota poikien lukuharrastuksen tukemiseen. Opettajien tulisi tarjota luettavaksi monipuolisia, erityisesti pojille mieluisia tekstilajeja ja poikia tulisi kannustaa myös keskustelemaan lukemastaan.