Joukkuevoimistelun yhteys koulumenestykseen
Kontulainen, Johanna (2018-04-30)
Joukkuevoimistelun yhteys koulumenestykseen
Kontulainen, Johanna
(30.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424052
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051424052
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää voimistelijoiden harjoitus- ja kokonaisliikunta määrää ja koulumenestystä, sekä joukkuevoimistelun harrastuneisuuden yhteyttä koulumenestykseen. Harjoitus- ja kokonaisliikuntamäärää kuvataan selvittämällä oppilaiden fyysistä kokonaisaktiivisuutta¸ sekä organisoidun ja omatoimisen liikunnan määrää. Voimistelijoiden koulumenestystä mitataan lukuaineiden keskiarvolla.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely suoritettiin yhden seuran yhden ikäluokan kaikilla joukkuevoimistelijoilla ja verrokkiryhmänä käytettiin aikaisemmin tehdyn proseminaarityön (Kontulainen & Nordberg 2017) aineistoa saman koulun kahden viidennen luokan oppilaiden kyselyaineistoa. Kerättyyn aineistoon tehtiin kahdenlaisia testejä, jotka testaavat kahden muuttujan välistä yhteyttä tai niiden eroja. Kahden muuttujan välistä yhteyttä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatio testillä sekä kahden ryhmän lukuaineiden keskiarvojen eroa testattiin Mann Whitney U- testillä.
Tulokset olivat aiempien tutkimustulosten mukaisesti hieman ristiriitaisia. Voimistelijoiden liikuntaan käytetty tuntimäärä oli yhteydessä parempaan lukuaineiden keskiarvoon, mutta muiden oppilaiden osalta näin ei ollut. Toisaalta voimistelijoiden ja muiden oppilaiden lukuaineiden keskiarvoilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa, mutta aktiivisesti liikkuvien voimistelijoiden keskiarvot olivat tilastollisesti paremmat kuin passiivisesti liikkuvien voimistelijoiden.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely suoritettiin yhden seuran yhden ikäluokan kaikilla joukkuevoimistelijoilla ja verrokkiryhmänä käytettiin aikaisemmin tehdyn proseminaarityön (Kontulainen & Nordberg 2017) aineistoa saman koulun kahden viidennen luokan oppilaiden kyselyaineistoa. Kerättyyn aineistoon tehtiin kahdenlaisia testejä, jotka testaavat kahden muuttujan välistä yhteyttä tai niiden eroja. Kahden muuttujan välistä yhteyttä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatio testillä sekä kahden ryhmän lukuaineiden keskiarvojen eroa testattiin Mann Whitney U- testillä.
Tulokset olivat aiempien tutkimustulosten mukaisesti hieman ristiriitaisia. Voimistelijoiden liikuntaan käytetty tuntimäärä oli yhteydessä parempaan lukuaineiden keskiarvoon, mutta muiden oppilaiden osalta näin ei ollut. Toisaalta voimistelijoiden ja muiden oppilaiden lukuaineiden keskiarvoilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa, mutta aktiivisesti liikkuvien voimistelijoiden keskiarvot olivat tilastollisesti paremmat kuin passiivisesti liikkuvien voimistelijoiden.