Opettajien yhteistyö maahanmuuttajavanhempien kanssa
Puntala, Anna (2018-04-28)
Opettajien yhteistyö maahanmuuttajavanhempien kanssa
Puntala, Anna
(28.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824828
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824828
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia maahanmuuttajavanhempien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia yhteistyötapoja opettajat käyttivät maahanmuuttajavanhempien ja koulun välisessä yhteistyössä, millaisia haasteita opettajat olivat kohdanneet ja millaisia kehitysideoita opettajilla oli yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2017 loppupuolella kahdesta länsisuomalaisesta yhtenäiskoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan opettajaa, joista neljä oli luokanopettajia ja neljä aineenopettajia. Haastatteluaineisto litteroitiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista selvisi, että opettajilla on useita keinoja maahanmuuttajavanhempen ja koulun väliseen yhteistyöhön. Viestintä ja vanhempien tapaaminen nousivat opettajien keskuudessa suosituimmiksi tavoiksi pitää yhteyttä koteihin. Opettajien kokemista haasteista esille nousivat kielitaitoon, kulttuurieroihin ja perhetilanteeseen liittyvät haasteet. Kulttuurieroista esiin tulivat erityisopetukseen liittyvät haasteet ja perhetilanteeseen liittyvistä haasteista perheiden väliset riidat ja ennakkoluulot. Yhteistyöhön liittyvistä kehitysideoista opettajat mainitsivat, että koulua pitäisi tehdä vanhemmille tutummaksi, koulutusta ja resursseja tulisi lisätä sekä Wilmaan olisi saatava laajempi kielivalikoima yhteistyön helpottamiseksi. Tutkimuksen tulokset auttavat opettajia toimimaan yhteistyössä maahanmuuttajavanhempien kanssa. Tulosten avulla opettajat saavat uusia ideoita yhteistyön tekemiseen ja voivat samalla pohtia omien yhteistyökäytänteidensä toimivuutta.
Asiasanat:
Akkulturaatio, interkulttuurinen kompetenssi, kasvatuskumppanuus, kodin ja koulun yhteistyö, monikulttuurisuus
Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2017 loppupuolella kahdesta länsisuomalaisesta yhtenäiskoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan opettajaa, joista neljä oli luokanopettajia ja neljä aineenopettajia. Haastatteluaineisto litteroitiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista selvisi, että opettajilla on useita keinoja maahanmuuttajavanhempen ja koulun väliseen yhteistyöhön. Viestintä ja vanhempien tapaaminen nousivat opettajien keskuudessa suosituimmiksi tavoiksi pitää yhteyttä koteihin. Opettajien kokemista haasteista esille nousivat kielitaitoon, kulttuurieroihin ja perhetilanteeseen liittyvät haasteet. Kulttuurieroista esiin tulivat erityisopetukseen liittyvät haasteet ja perhetilanteeseen liittyvistä haasteista perheiden väliset riidat ja ennakkoluulot. Yhteistyöhön liittyvistä kehitysideoista opettajat mainitsivat, että koulua pitäisi tehdä vanhemmille tutummaksi, koulutusta ja resursseja tulisi lisätä sekä Wilmaan olisi saatava laajempi kielivalikoima yhteistyön helpottamiseksi. Tutkimuksen tulokset auttavat opettajia toimimaan yhteistyössä maahanmuuttajavanhempien kanssa. Tulosten avulla opettajat saavat uusia ideoita yhteistyön tekemiseen ja voivat samalla pohtia omien yhteistyökäytänteidensä toimivuutta.
Asiasanat:
Akkulturaatio, interkulttuurinen kompetenssi, kasvatuskumppanuus, kodin ja koulun yhteistyö, monikulttuurisuus