Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista : "Se kuuluu siihen opettajan hommaan jos joku tarttee apua."

Åhman, Anna; Vuorilehto, Emmi (2018-05-02)

Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista : "Se kuuluu siihen opettajan hommaan jos joku tarttee apua."

Åhman, Anna
Vuorilehto, Emmi
(02.05.2018)
Katso/Avaa
Pro gradu VuorilehtoÅhman 29.4.2018 .pdf (645.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052824842
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksesta vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista. Tutkimushenkilöiden kokemuksia selvitettiin kolmen pääteeman avulla, joita olivat heidän saamansa koulutus, luokalle saadut tukitoimet sekä heidän omat työkokemuksensa.

Tutkimusaineisto hankittiin Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen vastavalmistuneilta luokanopettajilta. Luokanopettajat olivat olleet haastatteluhetkellä työelämässä puolesta vuodesta kolmeen vuoteen. Tutkimushenkilöitä oli kahdeksan ja tutkimus toteutettiin Raumalla vuosina 2017–2018.

Tutkimus perustuu kvalitatiiviseen tutkimusperinteeseen, jota ohjaa fenomenologis- hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin avoimen tutkimuslomakkeen avulla. Aineisto analysointiin sisällönanalyysilla.

Kokemukset inkluusiota ja tukea tarvitsevia oppilaita kohtaan ovat sitä positiivisempia, mitä parempi koulutus luokanopettajalla on erityispedagogiikan osalta, mitä enemmän koululla on tarjota tukitoimia ja mitä enemmän luokanopettajalle on kertynyt työkokemusta. Tutkimustulosten mukaan Rauman kampuksen luokanopettajaopinnot antavat heikot valmiudet opettaa tukea tarvitsevia oppilaita. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että luokanopettajien koulutusta tulisi muokata inklusiivisempaan suuntaan. Lisäksi moniammatillista yhteistyötä tulisi lisätä työn helpottamiseksi, jolloin kokemukset inkluusiosta ja tukea tarvitsevista oppilaista olisivat positiivisempia. Osa luokanopettajista suhtautuu edelleen inkluusioon kriittisesti.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste