”On siit puhuttu luennoil 10 hyvää ja 9 kaunista mut se ei riitä ku se konkretia puuttuu!” : Noviisiopettajien valmiudet opettaa suomen kieltä S2-oppilaalle sekä tukea maahanmuuttajaoppilasta kotoutumisprosessissa
Rimmi, Jutta (2018-04-03)
”On siit puhuttu luennoil 10 hyvää ja 9 kaunista mut se ei riitä ku se konkretia puuttuu!” : Noviisiopettajien valmiudet opettaa suomen kieltä S2-oppilaalle sekä tukea maahanmuuttajaoppilasta kotoutumisprosessissa
Rimmi, Jutta
(03.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050319329
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050319329
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien valmiuksia opettaa suomen kieltä S2-oppilaalle sekä heidän valmiuksiaan tukea maahanmuuttajaoppilasta kotoutumisprosessissa. Lisäksi selvitettiin noviisiopettajien kokemuksia siitä, onko alan koulutuksessa riittävästi sisältöjä koskien S2-opetusta ja maahanmuuttajaoppilaita.
Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus. Haastattelut toteutettiin kahdessa länsisuomalaisessa kaupungissa tammikuun 2018 aikana. Haastatteluun osallistui kymmenen (N=10) noviisiopettajaa. Haastateltavat olivat joko valmistuneet vuoden 2017 aikana, tai ovat valmistumassa vuoden 2018 aikana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, joka on puolistruktuoitu haastattelumuoto. Haastattelun jälkeen aineistolle tehtiin sisällönanalyysi, jonka avulla tutkittiin haastattelussa nousevia teemoja.
Tutkimuksen mukaan noviisiopettajat olivat epävarmoja omasta osaamisestaan S2-oppilaiden kielen oppimisen tukemisessa, vaikka vastausten perusteella he osasivat käyttää asianmukaisia tukimuotoja. Kaikki haastateltavat pitivät eri kulttuurien asianmukaista huomioimista tärkeänä asiana ja kokivat sen osaksi kotoutumisprosessin tukemista. Lähes kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, ettei heidän koulutuksessaan ole puhuttu riittävästi asiasta.
Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus. Haastattelut toteutettiin kahdessa länsisuomalaisessa kaupungissa tammikuun 2018 aikana. Haastatteluun osallistui kymmenen (N=10) noviisiopettajaa. Haastateltavat olivat joko valmistuneet vuoden 2017 aikana, tai ovat valmistumassa vuoden 2018 aikana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, joka on puolistruktuoitu haastattelumuoto. Haastattelun jälkeen aineistolle tehtiin sisällönanalyysi, jonka avulla tutkittiin haastattelussa nousevia teemoja.
Tutkimuksen mukaan noviisiopettajat olivat epävarmoja omasta osaamisestaan S2-oppilaiden kielen oppimisen tukemisessa, vaikka vastausten perusteella he osasivat käyttää asianmukaisia tukimuotoja. Kaikki haastateltavat pitivät eri kulttuurien asianmukaista huomioimista tärkeänä asiana ja kokivat sen osaksi kotoutumisprosessin tukemista. Lähes kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, ettei heidän koulutuksessaan ole puhuttu riittävästi asiasta.