Rauman luokanopettajan koulutukseen hyväksyttyjen ja valitsematta jääneiden hakijoiden taustat vuonna 2017
Henttonen, Aleksi; Lehtomäki, Maiju (2018-04-23)
Rauman luokanopettajan koulutukseen hyväksyttyjen ja valitsematta jääneiden hakijoiden taustat vuonna 2017
Henttonen, Aleksi
Lehtomäki, Maiju
(23.04.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124329
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052124329
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, minkälaiset taustat korostuivat kevään 2017 korkeakoulujen yhteishaussa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön luokanopettajan koulutukseen (kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin tutkinto) hyväksytyillä ja valitsematta jääneillä hakijoilla. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, poikkesivatko hyväksyttyjen ja valitsematta jääneiden taustat toisistaan.
Tutkimuksen teoriaosassa perehdytään luokanopettajan koulutuksen opiskelijavalintaan erityisesti Rauman yksikön osalta. Lisäksi tarkastellaan hakijoiden taustoja Bourdieun pääomien suhteen.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin keräämällä kyselyaineisto Raumalle toiseen vaiheeseen kutsutuilta hakijoilta. Hakijat täyttivät sähköisen kyselylomakkeen, joka sisälsi kysymyksiä liittyen hakijoiden kulttuurisiksi ja sosiaalisiksi pääomiksi luokiteltuihin taustoihin. Luokittelussa hyödynnettiin aiempia teorioita pääomista ja niistä löytyviä taustojen määrittelyjä. Aineistoon yhdistettiin Opetushallituksen Opintopolku-rekisterin valintajonolista ja Rauman yksikön seurantalista hakijoiden valintatuloksista. Tutkimukseen osallistui 112 hakijaa, joista 44 hyväksyttiin ja 68 jäi valitsematta koulutukseen. Aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä Microsoft Excel - että IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että valintatulosryhmien välillä oli tilastollisesti merkitseviä eroja sekä sosiaalisia että kulttuurisia pääomia edustavien taustojen osalta. Hyväksytyillä korostuivat pääsykokeisiin valmistautumisessa alan kirjallisuuteen perehtyminen ja keskustelu alan edustajan kanssa sekä harrastuksista liikunta. Valitsematta jääneillä korostui kuvataiteen harrastaminen. Näiden lisäksi valintatulosryhmiä erotti sosiaalista pääomaa edustava jämäkkyys.
Tutkimuksen teoriaosassa perehdytään luokanopettajan koulutuksen opiskelijavalintaan erityisesti Rauman yksikön osalta. Lisäksi tarkastellaan hakijoiden taustoja Bourdieun pääomien suhteen.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin keräämällä kyselyaineisto Raumalle toiseen vaiheeseen kutsutuilta hakijoilta. Hakijat täyttivät sähköisen kyselylomakkeen, joka sisälsi kysymyksiä liittyen hakijoiden kulttuurisiksi ja sosiaalisiksi pääomiksi luokiteltuihin taustoihin. Luokittelussa hyödynnettiin aiempia teorioita pääomista ja niistä löytyviä taustojen määrittelyjä. Aineistoon yhdistettiin Opetushallituksen Opintopolku-rekisterin valintajonolista ja Rauman yksikön seurantalista hakijoiden valintatuloksista. Tutkimukseen osallistui 112 hakijaa, joista 44 hyväksyttiin ja 68 jäi valitsematta koulutukseen. Aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä Microsoft Excel - että IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että valintatulosryhmien välillä oli tilastollisesti merkitseviä eroja sekä sosiaalisia että kulttuurisia pääomia edustavien taustojen osalta. Hyväksytyillä korostuivat pääsykokeisiin valmistautumisessa alan kirjallisuuteen perehtyminen ja keskustelu alan edustajan kanssa sekä harrastuksista liikunta. Valitsematta jääneillä korostui kuvataiteen harrastaminen. Näiden lisäksi valintatulosryhmiä erotti sosiaalista pääomaa edustava jämäkkyys.