Ohjelmoinnin opetus ja sähköinen tentti yliopiston ensimmäisillä ohjelmointikursseilla
Mäkinen, Aleksi (2018-06-18)
Ohjelmoinnin opetus ja sähköinen tentti yliopiston ensimmäisillä ohjelmointikursseilla
Mäkinen, Aleksi
(18.06.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018070326744
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018070326744
Tiivistelmä
Ohjelmoinnin opetuksen yliopistotasolla on todettu olevan vaikeaa. Ensimmäiset ohjelmointikurssit kärsivät maailmanlaajuisesti suurista keskeytysprosenteista ja huonoista tuloksista. Miesvaltaisella alalla naiset ovat vähemmistössä, syystä josta ei ole täyttä varmuutta ja lisäksi tasoerot ensimmäisillä ohjelmointikursseilla ovat suuria.
Lääkkeeksi ensimmäisten ohjelmointikurssien suuriin keskeytysprosentteihin on kehitetty erilaisia vaihtoehtoja. Erilaisia opetustyylejä kuten flipped classroom, pariohjelmointi ja aktiivinen oppiminen on ehdotettu ratkaisuiksi. Muutetuista opetustyyleistä on myös saatu hyviä tuloksia. Ajavana voimana on kuitenkin todettu olevan muutos itse kurssissa ja opettajan halu parantaa ohjelmoinnin opetusta. Oppimisjärjestelmät ovat myös käytössä osassa ohjelmoinnin kursseista. Nämä oppimisjärjestelmät osaltaan auttavat ohjelmoinnin opetuksessa mm. automaattisen arvioinnin myötä ja keventävät näin opettajien työtaakkaa.
Tässä didaktisen tietotekniikan tutkielmassa perehdytään ensin yleisellä tasolla tapoihin opettaa ohjelmointia sekä asioihin, jotka vaikuttavat ohjelmoinnin opiskeluun, kuten motivaatio ja kognitiiviset taidot. Tarkastellaan myös tapoja arvioida oppimistuloksia joko kirjoitetussa, suullisessa tai ryhmätyön muodossa. Arviointitavan ollessa mikä vain, voidaan käyttää sähköistä tenttiä lopullisessa arvioinnissa. Etenkin ohjelmoinnissa sähköinen tentti on olennainen, sillä ohjelmointi tapahtuu luontaisesti tietokoneella.
Tutkittaessa Turun yliopiston ensimmäistä ohjelmointikurssia saatiin tulokseksi, että opiskelijat suorittavat ohjelmoinnin tentin erittäin mielellään tietokoneella, ja että kurssiaktiivisuudella on ainakin lievä vaikutus tenttituloksiin. Yleisesti käytettyyn oppimisjärjestelmään oltiin tyytyväisiä ja opiskelijat kokivat kurssin onnistuneeksi. Lisäksi kokonaisvaltainen oppimisjärjestelmän käyttö läpi kurssin, tenttiä myöten, on osaltaan poistanut mahdollista ahdistusta uuden järjestelmän opiskelusta. Ainoat ongelmat aiheutuivat järjestelmän suuresta kuormituksesta tentin aikana.
Lääkkeeksi ensimmäisten ohjelmointikurssien suuriin keskeytysprosentteihin on kehitetty erilaisia vaihtoehtoja. Erilaisia opetustyylejä kuten flipped classroom, pariohjelmointi ja aktiivinen oppiminen on ehdotettu ratkaisuiksi. Muutetuista opetustyyleistä on myös saatu hyviä tuloksia. Ajavana voimana on kuitenkin todettu olevan muutos itse kurssissa ja opettajan halu parantaa ohjelmoinnin opetusta. Oppimisjärjestelmät ovat myös käytössä osassa ohjelmoinnin kursseista. Nämä oppimisjärjestelmät osaltaan auttavat ohjelmoinnin opetuksessa mm. automaattisen arvioinnin myötä ja keventävät näin opettajien työtaakkaa.
Tässä didaktisen tietotekniikan tutkielmassa perehdytään ensin yleisellä tasolla tapoihin opettaa ohjelmointia sekä asioihin, jotka vaikuttavat ohjelmoinnin opiskeluun, kuten motivaatio ja kognitiiviset taidot. Tarkastellaan myös tapoja arvioida oppimistuloksia joko kirjoitetussa, suullisessa tai ryhmätyön muodossa. Arviointitavan ollessa mikä vain, voidaan käyttää sähköistä tenttiä lopullisessa arvioinnissa. Etenkin ohjelmoinnissa sähköinen tentti on olennainen, sillä ohjelmointi tapahtuu luontaisesti tietokoneella.
Tutkittaessa Turun yliopiston ensimmäistä ohjelmointikurssia saatiin tulokseksi, että opiskelijat suorittavat ohjelmoinnin tentin erittäin mielellään tietokoneella, ja että kurssiaktiivisuudella on ainakin lievä vaikutus tenttituloksiin. Yleisesti käytettyyn oppimisjärjestelmään oltiin tyytyväisiä ja opiskelijat kokivat kurssin onnistuneeksi. Lisäksi kokonaisvaltainen oppimisjärjestelmän käyttö läpi kurssin, tenttiä myöten, on osaltaan poistanut mahdollista ahdistusta uuden järjestelmän opiskelusta. Ainoat ongelmat aiheutuivat järjestelmän suuresta kuormituksesta tentin aikana.